TERAPIA PRIN MUZICA PENTRU COPII CU SINDROMUL DOWN (2)
Muzica a fost folosit de secole ca un instrument terapeutic, dar si pentru ceremonii religioase si in momentele importante ale vietii omului. Muzica uneste si insoteste atat in momentele de bucurie, cat si de tristete.
Terapia prin muzica este o ramura specifica a psihologiei, fiind folosita si dezvoltata continuu intr-un cadru clinic. Muzica poate fi o forta pozitiva pentru sanatatea mentala, poate fi calmanta, relaxanta sau poate stimula intelectual, lucru valabil atat la adulti, cat ai la adolescenti si copii, influentand emotiile. De asemenea, ea creaza in mintea noastra “canale”, moduri de gandire, idei si ideologii.
Sunetul, o parte integrantă a sesiuni de terapie de muzica, include ritm, volum și ton. De exemplu, copilul invata sa faca diferenta intre un violoncel si o trompeta, pentru ca sunteul scos de aceste instrumente este diferit. Ritmul include tempo și o bataie regulata, iar melodia implica sunete care sunt puse împreună pe un anumit ritm si masura.
Federația Mondială de Terapie prin Muzica indica faptul ca orice tip de muzica poate fi folosit intr-un mod controlat in sesiuni de terapie de la muzică clasica, jazz pana la rock, folk.
Procesul terapeutic este important in cadrul sesiunilor de terapie prin muzica, iar dezvoltatrea si schimbarea sunt de asteptat sa apara in timp, cu scopul de a se imbunati calitatea vietii. Se fac anumite planuri terapeutice pentru fiecae copil in parte, iar a canta vocal sau la un instrument, a asculta muzica, a se misca pe muzica și a crea muzica, pot fi toate parti ale sesiunilor de terapie. Dar sa le luam pe rand…
A canta vocal
Cantarea anumitor cantecele special alese, antreneaza memoria si atentia, putand fi invatate cu ajutorul lor culori, cifre, litere.
A dansa pe muzica
Terapia prin muzica poate sprijini dezvoltarea copiilor în multe feluri. Muzica, in toate formele sale ofera posibilitati de exprimare fara cuvinte si multi copii cu sindromul Down sunt uimitor de expresivi in dans.
Pe langa exprimarea libera a emotiilor, dansul este de asemenea foarte bun in ceea ce priveste exersarea abilitatilor locomotorii, stiindu-se faptul ca micutii care care au aceasta afectiune au intarzieri in dezoltarea aparatului motor. Miscarile de dans cum sunt saritul sau mergerea pe varfuri sau pe calcai, imbunatateste controlul neuromuscular, coordonarea si abilitatile sociale, mai ales daca dansul se face in echipe sau in grup.
Compunerea de muzica
Tot mai multi copii cu sindromul Down sunt invatati sa cante la instrumente muzicale. Astfel, se exprima emotiile prin muzica, dar se si face o mai buna diferentiere intre sunete, antrenandu-se memoria auditiva. Totodata, daca se adauga si cuvinte, se exerseaza si limbajul.
Activitatile muzicale maresc puterea creierului. Un copil sau o persoana tanara care invata sa cante la un instrument, invata ceva ce va sti toata viata sa, ceva ce-i va spori inteligenta si-i va imbunatatii abilitatile de concentraresi mentinerea atentieii, creativitatea si memoria, precum si respectul si stima de sine.
Ceea ce este interesant, insa, este faptul ca micutii care au invatat muzica si-au imbunatatit, de asemenea, si abilitati care nu tin de domeniul muzical, cum ar fi abilitati literare, memorare verbală, procesare videospatială, matematica, precum şi o createre de IQ, Acest lucru sugerează că antrenamentul muzical influenteaza modul in care creierul indeplineste functiile cognitive, legate de memorie si atentie.
Totdata, dialogurile prin interemediul instrumentelor muzicale intre copii, ii ajuta sa isi exerseze o comunicare dincolo de cuvinte, exersand abilitatile sociale.
Abigail Connors, specialista in muzica predată copiilor mici şi autoare a cartii „101 Activitati cu instrumente ritmice pentru copii mici“, precizeaza: ”Asculta cantatul, rasul, saritul, bocanitul din picioare si bătutul din palme […]. Asculta copiii cum fac muzica, si iti dai seama foarte usor ca ei se distrează de minune. Ceea ce nu este insă la fel de lesne de observat este faptul ca, in timp ce ei topaie si rad, canta si sar si se agita si bat in instrumente, in interior se desfasoara un amplu proces de invatare si crestere. Cantatul la un instrument sadeste terenul propice unei dezvoltări sanatoase a creierului.”
Atunci cand se lucreaza cu copii cu sindormul Down, este important sa se ia in considerare urmatoarele aspecte:
a. Sesiunile trebuie sa fie bine structurate, cu timp alocat pentru dezvoltarea spontana a activitatilor de improvizatie.
b. Se vor selecta anumite cantece, care tin cont de particularitatile fiecarui copil in parte si care se vor repetata pe parcursul multor sesiuni pentru a ajuta memoria.
c. Se vor canta melodii cunoscute in mod repetat.
d. Se vor utiliza tobe, alte instrumente de percutie, pian, si / sau chitara .
e. Se vor da instrucTiuni clare si scurte copiilor
.f. Se vor adauga activitati de ascultare a unor arii muzicale
g. Se vor folosi jocuri muzicale si miscari de dans.
In randurile ce urmeaza, voi prezenta cinci cadre de lucru care pot fi folosite in cadrul meloterapiei:
1. Numarati, socotiti sau adaugati lietere pe anumite sunete sau cantati-le intr-o melodie, impreuna cu copii.
2. Invatati micutii sa cante la pian pentru a-i ajuta sa isi dezvolte abilitatile motorii fine si colorati fiecare nota muzicala pe care copilul o canta la pian.
3. Rugati copilul sa va ajute sa compuneti versuri pentru o melodie. Totodata, in timp ce cantati cantecelul, incercati sa introduceti si anumite miscari, cum ar fi sa isi atinga nasul, sa bata din palme, sa se intoarca.
4. Realizati desene care se potrivesc cu versurile cantecului si rugati-l sa le puna in ordine. Alegeti pentru acele desene, doar cuvintele cheie din vers.
5. Spuneti cuvinte sau fraze pe un ritm incetinit si rugati copilul sa le puna exact pe acelasi ritm pe care l-ati folosit dumineavoastra.
Interventia muzicala folosita intr-o relatie psihoterapeutica consolidata poate facilita comunicarea, socializarea, dezvoltarea abilitatilor senzoriale, motorii si cognitive a copiilor ce au sindormul Down. Meloterapeutii ajuta micutii sa-si dezvolte increderea in sine, sa se constientizeze pe sine, sa isi imbunataeasca abilitatile sociale, de vorbire si pe cele motorii. Iar toate acestea, micutii le realizeaza prin a canta vocal si la instrumente si prin a se misca pe muzica.