ART TERAPIA IN RANDUL COPIILOR DIAGNOSTICATI CU SINDROMUL DOWN
Iti amintesti cat erai de mandru atunci cand, copil fiind, iti vedeai operele de arta puse la expozitie pe holurile scolii? Atunci cand copii au posibilitatea si capacitatea de a se exprima, atat verbal, cat si nonverbal, acestia incepe sa-si construiasca un sentiment al identitatii si al sinelui. Astfel, ei devin capabili sa aleaga din mai mule optiuni, sa stabileasca ce anume le place si, atunci cand creaza, se transpun pe ei insisi in creatiile lor, ceea ce le confera un puternic sentiment de implinire, care le va intari eu-ul. Si usor, usor, explorand, invata sa devina cine sunt ei cu adevarat.
Daca in cazul copiilor perfect sanatosi, arta e un mod de autodescoperire, de crestere, pentru copii cu sindromul Down, arta poate fi un mod de exprimare, prin care, in sfarsit, sunt intelesi asa cum sunt, fara bariere lingvistice. Insa cand spun arta, nu ma refer la orice tip de arta, ci la art terapie. Daca finalitatea artei o reprezinta tabloul, sculptura, filmul sau dansul, finalitatea art-terapiei o reprezinta dezvoltarea personala, vindecarea emotionala si transformarea individuala.
Art-terapia reprezintă folosirea terapeutica a creatiei artistice pentru imbunatatirea starii emotionale a persoanelor care au diferite dificultati de viata sau a celor care isi doresc dezvoltarea personala. Prin intermediul acesteia, le este permisă exprimarea libera si creativa a emotiilor, ideilor, frustrarilor, anxietatilor, in forme si culori, un suport si o insotire in evolutia fiecaruia de catre un psihoterapeut specializat care asigura un cadru protector, bazat pe incredere.
Tehnicile utilizate sunt desenul, pictura, modelajul, teatrul, dansul, muzica sau marionetele, pentru a ajuta fiecare persoana sa se inteleaga pe sine, sa se elibereze de anxietatile acumulate, de tensiuni si sa faciliteze comunicarea si relationarea.
Utila in dezvoltarea abilitatilor de comunicare, relationare, inteligenta emotionala, in cresterea stimei de sine si a autoconstientizarii, in gestionarea comportamentului si reducerea stresului, in dezvoltarea capacitatilor cognitive, art-terapia este un proces terapeutic benefic persoanelor de toate varstele: copii, adolescenti, adulti si varstnici, care pot intampina dificultati fizice, emotionale, spirituale sau intelectuale. De asemenea, acest tip de tearpie ii ajuta pe cei care au deficiente de dezvoltare, leziuni cerebrale traumatice, autism, paralizie cerebrală, sindromul Down, mobilitatea limitata a mainii si probleme de dexteritate.
Este stiut faptul ca micutii cu sindromul Down au dificultati in a vorbi clar si in a-si exprima gandurile propriu-zis. Astfel, terapia prin arta ofera copiilor sansa de a participa la exprimarea creativa, non-verbal, prin utilizarea materialelor care se utilizeaza in cadrul art terapiei: hartii colorate, acuarele, coli mari de carton, diverse figurine, lipici, creioane colorate, pene, nasturi si lista poate continua.
Cu alte cuvinte, art-terapie ajuta la comuicare atunci cand cuvintele pur si simplu nu pot face asta. Aces tip de terapia sustine si incurajeaza copiii cu sindromul Down sa-si exprime sentimentele, imbunatateste functionarea cognitiva, rezolva frustrari, favorizeaza abilitatile de coping, creste utilizarea competentelor senzorio-motoare, inclusiv coordonarea mana-ochi si stimulare senzoriala, dezvolta abilitatile motorii fine si a celor spatiale, dezvolta competentele decizionale atentia, imaginatia si abilitatile de rezolvare a problemelor.
Aptitudinile sociale permite copiilor sa formeze relatii pozitive cu alte persoane. Prin aceste relatii, micutii invata care sunt valorile acceptate de catre familie si societate. Copiii cu sindrom Down pot avea intarzieri in dezvoltarea cognitiva si sociala. In acest sens, activitati specifice art terapiei, pot fi de ajutor in dezvoltarea abilitatilor sociale in randul copiilor ce au aceasta afectiune.
Cunoscand foarte bine care sunt avanatajele art terapieie, Laura Buonomo sustine ca terapia prin arta le ofera micutilor cu sindromul Down posibilitatea sa invate sa fie pe cont propriu, sa se implice in activitati si sa foloseasca sau sa interpreteze corect limbajul nonverbal. Astfel, prin acest tip de arta, copii cu aceasta afectiune, pe langa socializare si exprimare, au marele castig de a ajunge la independenta la care ravnesc atat de mult.
In randurile ce urmeaza, voi prezenta cateva dintre cadrele de lucru ce pot fi folosite in art terapie. Acestea sunt preluate de la Diane Quiroga si pot fi realizate si de catre parinti impreuna cu micutii lor cu nevoi speciale:
1. OBISNUIESTE-TE CU ARTA
Si pentru ca este nevoie sa te obisnuiesti cu orice activitate nou inceputa, este recomandat sa o iei pas cu pas. Astfel, inainte de toate este important sa te asiguri ca a face arta este o experienta placuta. Deci, incepe cu o activitate distractiva, care poate fi usor realizata.
Asa ca pentru inceput, te poti opri asupra mazgaliturilor, pentru ca ele sunt cel mai bun mod de a exersa mobilitatea mainii si de a fi un preambul in ceea ce priveste dezvoltarea abilitatilor motorii fine, de care va fi nevoie pe tot parcursul terapiei prin arta.
Poti, de asemenea, impreuna cu copilul tau, sa realizezi o ”foaie de inceput” in art terapie. Pentru asta, ai nevoie de o coala de hartie, reviste din care sa decupati imagini, figurine si culori. Lasa imaginatia sa curga si realizeaza impreuna cu copilul tau ori un colaj ori lasa-l pur si somplu sa faca cu creioanele ce figuri sau linii doreste sa traseze.
Insa, ce e cel mai important, este ca micutul sa se distreze!
2. RAMAI PE HARTIE
Un alt exercitiu ce poate fi realizat acasa, are ca scop ca micutul sa devina constient de limitele hartiei, de marginile acesteia. Astfel, pentru a-l ajuta, poti sa introduci acea hartie fie in capacul unei cutii de carton, fie sa o asezi pe o tava. Astfel, copilul va trebuie sa deseneze, sa lipeasca strict in limita foii pe care el o are la dispozitie.
Astfel, pe langa faptul ca ii va fi mult mai usor sa gestioneze materialele de lucru strict in spatiul pe care il are la dispozitie, pentru ca le are pe toate in acelasi loc, el invata, totodata, sa se adapteze la situatii noi, astfel incat, desi are tot la indemana, va trebui sa aseze lucruile pe care le foloseste in asa fel incat sa poata crea. Insa ceea ce este cel mai important, este ca imaginatia sa fie lasta sa curga in voie si sa se disteze in timp ce realizeaza aceasta activitate.
In partea a doua a articolului, voi prezenta in continuare exercitii utilizate in art terapie, care sunt atat de simple, insa foarte utile pentru copii cu sindromul Down.
Elena-Carmen Tuca
Psihoterapeut integrativ