DESPRE PROCEDURA MEDIERII DE LA INCEPUTURI …PÂNA ASTAZI
Mi-ar placea ca toata lumea sa citesca Legea nr 192/2006, Legea care reglementeaza medierea și organizarea profesiei de mediator.
Sunt convinsa ca asa ceva nu este posibil si nu se va intampla prea curand.
Mi-ar placea pentru ca sunt adepta acelui: „Niciodata sa nu spui ..niciodata”….„mie nu-mi va trebui…eu nu am procese pe rol si nici nu voi avea”.
Multi spunem asa. Viata ne contrazice din când in când.
Din acest motiv doresc sa va amitesc ca fiecare dintre noi poate avea situatii conflictuale, va avea prioritati, nevoi și dorințe legate de aceste situatii.
La mediere se pot indeplini. Puneti in balanta ( nu in cea a justitiei ci in cea personala) ce va doriti mai mult:
– Sa economisiti bani?
– Sa nu se afle despre situațiile in care sunteți angrenat (fie ca sunteți in divort, partaj, fie conduceti o societate comerciala care are probleme financiare)?
– Poate nu aveti timp și atunci orice zi de proces in instanta va aduce prejudicii?
– Va gânditi ca taxa de timbru este costisitoare și v–ar placea sa recuperati parte din ea?
– Și ….va gândiți, desigur, ce stres implica un proces in instanta, ca o singura parte câștiga..și nu este niciodata sigur ca acea parte sunteti dumneavoastra. Spre deosebire de instanta, la mediere, solutia o gasiți impreuna , partile, asistate și ajutate de o persoana autorizata ca mediator.
Pentru oricare dintre motivele de mai sus va recomand sa nu ocoliti procedura medierii.
Informarea despre avantajele și modul de desfasurarea a unei medieri este facuta persoanelor interesate inaintea semnarii Contractului de Mediere intre partile aflate intr-o situatie conflictuala și mediator.
Pentru mai buna intelegere a acestei proceduri voi explica, pe rând elementele ce acesteia.
Sa incepem cu Legea Medierii: aparuta in anul 2006 este urmarea fireasca a cerintelor Uniunii Europene, care incearca sa degreveze instantele judecatoresti de numarul mare de procese ce sunt pe rol, in toate tarile Europei.
Aplicata in America, medierea, are succes. Legislația, lipsa prejudecaților, intelegerea faptului ca toti muncim pentru bani și ca nu trebuie sa-i risipim, lipsa de timp…toate au dus la rezultate bune in ceea ce privește medierea.
In țarile din Europa rezultatele sunt diferite de la tara la tara, in functie de multe elemente: de legislatie, de mod de implementare, de mentalitati.
La noi, in România, primii „școliți” ca și mediatori a fost, dupa anul 2000, un grup de persoane care au urmat cursurile ținute de o scoala de mediere americana. Nu intram in amanunte …nume, cifre, etc.
Acest grup a fost fost calauzit, supravecheat și consiliat de trainerii americani si, mai târziu, unii dintre ei au fost autorizați ca și formatori de mediatori – dupa alte cursuri și examene susținute cu aceștia.
Așa a luat ființa prima școala româneasca de formare mediatori, la Craiova.
Interesul pentru aceasta procedura s-a marit cu timpul – din pacate mai mult pentru cei ce au dorit sa imbrațișeze aceasta profesiune.
Mediatorii sunt persoane care au absolvit o facultate, nu sunt numai juriști , așa cum s-ar crede ci acopera toata aria de profesiuni: ingineri, medici, psihologi, profesori, economiști, etc.
Acest lucru este posibil deoarece mediatorul nu poate da soluții ca un judecator si nu are dreptul de a influența parțile in luarea unor decizii. Rolul mediatorului este acela de a conduce discuțiile astfel incât parțile ”sa se auda una pe cealalta”!!!
Pare ciudata aceasta expresie…”sa se auda una pe cealalta”. In realitate este purul adevar.
V-ati gândit vreodata de câte ori va vorbește cineva dar, de fapt, nu-l ascultați? Imaginați-va doi soți, in pragul unui divorț…câte au sa-și impute, câte și-au spus…dar nu s-au auzit unul pe celalalt?!?
Intrebarile puse parților, reformularea celor auzite de la ele sunt numai doua dintre pârghiile unui mediator pentru a-i face, pe cei ajunși intr-o situație conflictuala, sa ințeleaga punctul de vedere al celuilalt.
Discuțiile separate, cu fiecare in parte, il ajuta pe mediator sa ințeleaga situația in esența ei. De multe ori starea conflictuala nu a aparut peste noapte, nu are la baza motivul pentru care s-a ajuns la mediere…ci undeva ascuns, departe in timp, poate o vorba aruncata la suparare care a ranit mai tare decât crede chiar cel ranit; o promisiune neonorata, intre doua societați comerciale, poate duce la dezastru uneia dintre ele; multe pot fi motivele ascunse care aduc parțile la mediator.
O sedința de mediere se desfasoara respectând regulile. Pentru aceasta mediatorul va va explica cum se desfasoara medierea. Se numește: ”Declarație de deschidere a medierii”. Este bine sa aveți rabdare, sa ascultați chiar daca multe dintre reguli vi se par normale și de bun simț. Iata cum ar arata o astefel de declarație:
DECLARATIE DE DESCHIDERE A MEDIERII
Sunt E.B., mediator, solicitat pe partea A, pentru a media situația conflictuala declarata.
Va felicit pentru faptul ca ati ales procedura medierii si ca in loc sa va aflati in sala de judecata va aflati intr-un birou de mediator.
Ma bucur, de asemenea, ca ati sesizat avantajele medierii, acelea de a scurta perioada de timp in care se poate rezolva conflictul, costurile mult mai scazute decat la instanta, gasirea unor solutii care sa fie amandurora avantajoase si acceptabile.
Va multumesc pentru ca ati ales biroul meu de mediator si va rog sa-mi permiteti sa va prezint modul in care va propun sa se desfasoare sedinta de mediere.
La solicitarea D-lui A am facut demersurile necesare si procedurale pentru a va invita, pe dvs, partea B la sedinta de mediere .
Tin sa punctez ca solicitarea a venit din partea partii A, cu care am incheiat un contract pentru demararea procedurilor de mediere, acesta se refera strict la contactarea si invitarea partii B in vederea intalnirii de astazi.
Am sa va prezint, pe scurt, cum propun eu sa se desfasoare sedinta sau sedintele de mediere pentru a avea efectul scontat, vom stabili, daca sunteti de acord, niste reguli pe care va rog sa le respectam .
Astfel,
– din experienta mea, o sedinta de mediere de 3 ore este echilibrata ca timp
– fiecare va expune problema din punctul sau de vedere, pe rand si intr-un timp care va fi sensibil egal
– nu vom interveni peste celalalt in discuti. Am rugamintea sa notati ceea ce doriti sa completati si cand veti avea cuvantul sa incepeti cu aceaste notari;
– sunteti de acord cu aceste „reguli” ? multumesc!
– o sa va rog sa-mi permiteti ca , pe foi separate , sa notez ceea ce mi se pare ca este esenta problemelor si sa va pun intrebari pentru lamurirea neclaritatilor
– aceste foi de hartie vor fi distruse la sfarsitul fiecarei sedinte, de fata cu dvs, astfel incat sa nu existe suspiciunea ca altcineva ar putea citi insemnarile mele
– se poate, de asemenea, sa discut separat cu fiecare dintre dumneavoastra si sa comunic celeilalte parti ceea ce doriti sa–i transmiteti. In acest caz, cealalta parte va astepta in alta sala si apoi va fi invitata la discutii
– putem lua pauze de 5 min, la intervale de 1,5 ore
– va reamintesc ca puteti sa va retrageti din mediere oricand considerati dvs. ca nu se poate ajunge la un rezultat multumitor
– puteti, de asemenea, sa fiti reprezentat de altcineva, fie o cunostinta, fie avocatul dvs. care este in cunostinta de cauza si poate prezenta punctul dvs. de vedere. Confidentialitatea va fi asigurata prin semnarea unui acord de confidentialitate
– persoana pe care o imputerniciți sa va reprezinte va trebui sa aiba, din partea dvs. o imputernicire speciala, semnata la notar, din care sa reiasa ca are dreptul de a va reprezenta la medierea cu obiectul…X…și ca are dreptul de a lua decizii in numele dvs.
– nu in ultimul rand as dori sa va asigur de faptul ca eu , ca si mediator, voi fi neutru si impartilal fata de obiectul medierii si fata de fiecare dintre dvs.
– as dori sa stiu daca sunteti de acord sa procedam in acest fel …
– la sfarsitul sedintei de mediere vom incheia un proces verbal in care se va mentiona stadiul procesului de mediere si NU modalitatile gasite de dvs. pt rezolvarea conflictului. Acestea sunt confidentiale conform clauzei din contractul semnat.
– de asemenea, vom stabili data , ora si locul urmatoarei intalniri, daca este cazul
– in cazul in care veti ajunge la o intelegere veti incheia un ACORD intre dvs. care sa mentioneze obligatiile si drepturile asumate ale fiecarei parti, termene, sume,etc.
– in functie de dorinta dvs. puteti merge la notariat sau in instanta cu acest acord. Instanta trateaza cu celeritate Acordurile de Mediere, discutandu-le in Camera de Consiliu si avand ca rezultat o Hotarare de expedient (in doua-trei saptamani)
– de asemenea, in functie de relatiile dintre dvs, de increderea unuia in celalalt acest Acord poate reprezenta un Gentlemen’s Agreement
– prin natura profesiei de mediator eu va asigur de confidentialitatea celor discutate; de asemenea, documentele pe care le veti prezenta va vor fi inapoiate la sfarsitul fiecarei sedinte de mediere
– vreau sa punctez un aspect care iar este regasit numai in cazul „medierii” si nu in cazul instantelor…. eu, ca si mediator, nu decid rezultatul medierii, modul de rezolvare si de intelegere dintre dvs. ci am numai rolul de a asigura comunicarea dintre dvs si de a va ajuta sa ajungeti la o solutie avantajoasa si acceptabila pentru ambele parti!
– sper ca nu sunt neclaritati si as propune sa incepem prin a asculta ce are de spus partea A ca fiind partea ce a solicitat medirea…
Cam acestea ar fi regulile..de aici pana la cum se desfasoara, de fapt, o sedinta de mediere…este mult de povestit…
Va urez ca in timpul ce urmeaza sa aveti bucurii mici dar muuulte!
Elena Bara -Mediator
Adresa / Sediu: Bucuresti, str. Vasile Lascar, nr.5-7, cam. 201, sector 2 (zona piata Rosetti), Bucuresti, BUCURESTI
Telefon contact: 0724035428 / 0755488894
Website: https://www.mediatorlitigii.ro
Email: elena.bara@yahoo.com
Articol citit, optimizat si publicat de Radu Leca
Revista online de Psihologie | Mediere | Coaching
Promovam GRATUIT, psihologi, mediatori, coachi. Articole de psihologie, mediere si coaching in format text si audio. Contact: 0741.101.881. Radu Leca.
psiholog,mediator,coach