TERAPIA PRIN MUZICA PENTRU COPII CU SINDROMUL DOWN (1)

TERAPIA PRIN MUZICA PENTRU COPII CU SINDROMUL DOWN (1)

Colega si prietena mea domnisoara Tuca, a pregatit pentru parintii de copiii SPECIALI urmatorul articol ce atinge puncte esentiale ale dezvoltarii si echilibrarii copiilor. Continutul articolului este relevant si usor de aplicat. Adevarat: conteaza ce produs alegi pentru copilul tau si da, conteaza cum il aplici. De stiut faptul ca nu ai nevoie mereu de un psiholog langa tine. Poti face lucrurile si singur. Eu cred in parintii responsabili.

Muzica este mereu prezenta in viata noastra, incapand de la ritmul respiratiei, bataile inimii, pana la melodia creata de vocea noastra, de ras, de planset, de strigat. Intreaga gama de emotii se poate exprima prin diferite ritmuri si armonii. Aceste conexiuni atat de profunde cu muzica apar fie ca suntem perfect sanatosi sau suferim o anumita deficienta ori boala, fiind total independenta de pregatirea noastra muzicala.

Din acest motiv, meloterapeutii pot folosi muzica pentru a ajuta copiii si adultii cu o gama larga de nevoi care decurg din cauze variate precum dificultati de invatare, boli mentale si fizice, abuz fizic sau sexual, stres si boli terminale .
Muzică si comunicarea verbala
Fredonand o melodie, se activeaza o prelucrare auditiva complexa, atentia este antrenata, iar discriminarea si memoria sunt activate. Imitarea sunetelor, a cuvintelor si a ritmului este importanta atat in vorbire, cat si in muzica. In ambele cazuri, este necesara repetitia pentru a fi învatate, iar consolidarea materialului ce trebuie retinut este fundamentala pentru procesul de invatare.
Capacitatea unui copil de a imita sunete sugereaza faptul ca are pregatirea cognitiva necesara pentru a invata mai tarziu o limba. Bebelusii exploreaza elementele muzicale prin producerea in permanenta unor silabe formate dintr-o consoana si o vocala, cum ar fi ”tatatata sau ”mamama”.
Aspectul emotional sau afectiv al schimbului vocal dintre parinte si copil este important. Cu mult înainte ca bebelusii sa poata vorbi sau canta, ei încearca sa imite si sa comunice prin gangurit ca intr-un un duet melodios ce are loc intre copil si persoana cu care interactioneaza . Cantandu-le aunci cand sunt mici, copii invata ca pot comunica prin muzica. Cand mai cresc, acestia obisnuiesc sa cante in timp ce se joaca, facand propriile rime si cantand ori atunci cand le este somn, incep sa isi cante singuri.
Este bine stiut faptul ca in cazul copiilor cu sindromul Down, dezvoltarea abilitatilor de comunicare va parcurge un drum destul de sinouos, unde logopedia are un rol foarte important. Copiii cu aceasta afectiune au dificultati in ceea ce priveste perceptia auditiva, tocmai pentru ca este posibil sa nu auda bine si au intarzieri in ceea ce priveste dezvoltarea abilitatilor motorii. Iar toate astea au un impact major asupra dezvoltarii lor cognitive, ceea ce, mai tarziu, va face mai dificila achizitionarea limbajului.
Memoria auditiva pe termen scurt este legata de dezvoltarea limbajului. Micutii cu sindromul Down au memorie auditiva de lucru slaba, ceea ce explica dificultatile pe care le intampina in achizitionarea limbajului si in dezvoltarea acestuia.
De cele mai multe ori, la varsta de 4 ani cuvintele pe care le rostec copii sunt inteligibile, insa in cazul copiii cu sindromul Down ce au aceasi varsta, cuvintele vor fi neinteligibile pentru persoanele care nu sunt familiare cu felul in care acestia comunica si vorbesc. Astfel, pentru a se face intelesi, pana cand recupereaza intarzierile de limbaj, pot utiliza modalitati non-verbale pentru exprimarea cum ar fi muzica, gesturile si semnele. Micutii cu aceasta afectiune sunt, de obicei, dornici de a interactiona si de a comunica, iar invatarea limbajului semnelor ii poate ajuta in acest sens. Dupa cum precizam intr-un articol precedent ”Interventia timpurie in randul copiilor cu Sindromul Down – logopedia (3)”: ”Comunicarea totala este ultilizarea combinata a semnelor si gesturilor cu vorbirea, cu scopul de a facilita invatarea limbii materne. Acest sistem ii permite copilului sa se exprime inainte de a putea vorbi. In comunicarea totala, adultul foloseste semne atunci cand vorbeste cu micutul. Copilul invata acele semne pe care le coreleaza cu un cuvant si astfel poate sa comunice ce vrea folosindu-le. Limbajul semnelor este o comunicare de tranzitie. Metoda lui Jane Passy foloseste cate un semn facut cu mana pentru a reprezenta o consoana. Fiecare consoana are un semn alocat ceea ce ii permite copilului inca o ancora vizuala pe care ulterior o va folosi cand va trece la pronuntia sunetelor”.
Terapia prin muzica pentru copii cu Sindomul Down
Sunetele sunt mereu prezente in jurul nostru, uneori mai pregnant, iar alteori sunt putin sesizabile .Cert este ca ele au o putere foarte mare asupra noastra, desi, uneori, e posibil sa nu fim constienti de acest lucru. Atunci cand insa ele sunt alese cu grija, intr-un cadru controlat, apoi ascultate cu atentie si emise sub atenta supraveghere a unui meloterapeut, sunetele au o putere miraculoasa.
Un punct forte al terapiei prin muzica pentru copiii cu sindormul Down, ce au intarziere in achizitionarea limbajului si vorbire neinteligibila, este faptul ca mediul non-verbal creat sprijina exprimarea emotiilor si ideilor prin dans, prin cantec si prin a compune muzica.
Copiii cu aceasta afectiune, in general, raspund bine la muzica, iar aceasta are potentialul de a spori dezvoltarea comunicarii la acesti micuti. Muzica este folosit ca un instrument de comunicare in sesiunile de terapie prin muzica, in care relatiile interumane sunt extrem de importante.
Si aspectul motivational dat de muzica este, de asemenea, recunoscut. Este stiut faptul ca aceia dintre micuti care au sindromul Down, pot avea o motivatie slaba. Insa tocmai mediul cald si deloc rigid in care au loc sedintele de meloterapie, faptul ca folosind muzica se pot face foarte usor intelesi, iar progresele in ceea ce priveste dezvoltarea limbajului, a imbunatatirii memoriei si a intercatiunii sociale se poate observa cu usurinta, ii motiveaza sa continue.
In terapie sau in afara ei, la nivel de grup sau individual, impactul muzicii asupra mintii si emotiilor este unul major. Ascultand, cantand si lasandu-se purtati de sunetul muzicii, copii cu sindormul Down, imbina intr-un mod placut activitatile ce le fac atat de mare placere, insa care ii ajuta sa recupereze tot mai mult din intarzierele de dezvoltare, bineintelesc, alaturi de kinetoterapie, logopedie, hidrokinetoterapie si terapie ocupationala.
Muzica patrunde in fiecare aspect al vietii, inca dinainte de nastere si atinge sufletul intr-un mod in care nici o alta arta nu poate sa reuseasca. In articolul urmator, vom afla care sunt principiile meloterapiei si cum anume poate fi aplicata concret in cazul copiilor cu sindromul Down.

Elena Carmen Tuca
Psihoterapeut integrativ

Elena Carmen Tuca
Elena Carmen Tuca