Stabilirea regulilor si cerintelor pentru copiii cu ADHD
Principiile terapiei comportamentale folosite în interventia în ADHD sunt simple: recompensarea comportamentului dezirabil și sancționarea celui indezirabil. Copii sunt învatati că acțiunile au consecințe prin stabilirea unor reguli clare și a urmărilor nerespectarii acestora.
În realitate însă viața familiala este mai solicitantă pentru familiile în care există un copil diagnosticat cu ADHD și, deși părinții conștientizează importanța impunerii unor reguli clare, acestea sunt deseori dificil de aplicat în practică. Un aspect de reținut este că regulile oferă siguranța si încredere în viața copilului, cu o singura condiție: să nu fie prea multe și să fie aplicate cu consecvență.
Primul pas în aplicarea regulilor este întocmirea unei liste. Părintele trebuie să se gândească la toate aspectele vieții cotidiene și la situațiile care au cauzat tensiuni recent. O regulă poate să fie valabilă doar în anumite zile ale săptămânii, în funcție de programul familiei.
Nu încărcați lista. Nu e nevoie de foarte multe reguli pentru început. Alegeți ce anume este mai important și cauzează disfuncționalități în familie.
Alegeți doar regulile pe care știți că le puteți supraveghea. Atunci când o regula este încălcată și nu există consecințe, copilul nu o va lua in serios.
Stabiliți un sistem de recompense și consecințe pentru fiecare regulă. Dacă încă nu știți ce consecințe să stabiliți, nu este momentul pentru această regulă.
Pentru ca regula să fie cat mai clară, oferiți o justificare. (Timpul de joacă se termină la ora 20, pentru ca până la ora de culcare, respectiv 22, să ai suficient timp pentru a lua cina și a te pregăti pentru a doua zi.
După ce ați trecut în revista toate aceste aspecte, gândiți-vă serios dacă sunteți gata să vă asumați impunerea lor. Daca da, sunteți gata pentru o întâlnire de familie. Expuneți regulile, discutați-le și lăsați copilului dreptul de a obiecta.
După ce familia a fost informată asupra regulilor, lista se expune la vedere. Pentru copiii care pot să citească, ele pot sa fie în format scris, pentru cei care nu o pot face, se pot reprezenta prin anumite desene. Pe listă apar mențiuni legate de persoana căreia se adresează regula (copilului cu ADHD, tuturor copiilor familiei sau pentru întreaga familie, iar acest lucru trebuie să apară clar în listă). Important este să nu reiasă că ele vizează doar copilul cu ADHD, lista se adresează întregii familii.
Regulile sunt “omul rău”. Pentru situațiile în care părintelui îi este greu sa se impună, este de mare ajutor ca acesta să aducă în discuție o regulă “aș vrea să îți mai permit să amâni începerea temelor, dar regula spune că…”
Uneori e foarte ușor pentru părinți sa cadă în capcana în care văd doar comportamentul problematic Indiferent despre ce regula e vorba, nu trebuie să uitati de laudă și feedback pozitiv pentru fiecare regulă urmată cu succes. Credeți în copil, în unicitatea lui, în capacitatea lui de a învăța și de a se schimba. Ajutați-l să aibă succes incluzând reguli pe care sigur știți ca le poate urma, crescându-i astfel motivația.
Întocmirea listei este un proces organizat, bine gândit, în funcție de experiențele avute în trecut. Părinții se gândesc la situațiile problematice și impun o regulă pentru evitarea lor pe viitor.
Există însă și situații neprevăzute, cu element de noutate, în care părinții trebuie să adreseze un comportament problematic pe loc sau o anumita situație, prin formularea unor cerințe. Pentru ca aceste cerințe să funcționeze, există anumiți pași prin care acestea sunt verbalizate.
Ca și în cazul regulilor, o cerința trebuie adresată doar atunci când părintele are în minte consecințele acesteia în cazul în care ele sunt respectate, dar și pentru cazul în care nu sunt respectate. Acest aspect, împreună cu așteptări realiste din parte părinților, cresc eficiența acestor cerințe. Așteptările realiste implică un părinte care nu se așteaptă ca fiecare cerință sa fie respectată și care știe să formuleze cerințe care sunt în acord cu posibilitățile copilului. Mai mult decât atât, orice copil, diagnosticat sau nu cu ADHD, nu respectă mereu cerințele părinților.
Momentul exprimării acestor cerințe trebuie sa fie cel potrivit. Părintele trebuie să aibă toata atenția copilului și să se asigure ca nu îl distrage nimic. În absenta acestor condiții, cerința nu este perceputa în întregime sau chiar deloc. O metoda eficienta este coborârea la nivelul copilului si formularea cerinței privind direct in ochii copilului.
Forma în care părintele exprimă o cerința asigură în mare parte eficiența acesteia. Pentru asigurarea acestei premise, cerința trebuie să fie clară. Cum arată o cerința clară? Include comportamentul dorit și consecințele, este exprimată pe un ton neutru și nu are forma unei rugăminți ”ai putea să” care să lase loc posibilității de a refuza.
Mai multe cerințe în același timp creează confuzie. Părinții trebuie să formuleze câte o cerință pe rând.
După ce o cerință a fost exprimată, în momentul oportun, sub forma clară, mai rămâne ca părintele sa se asigure de doua aspecte: înțelegerea corectă a cerinței si respectarea ei. Înțelegerea corectă se asigură extrem de simplu, prin repetarea de către copil a cerinței, iar respectarea ei implică prezența fizică a părintelui care urmărește îndeplinirea sau nu a cerinței.
In mod similar cu regulile, inițial trebuie formulate cerințe simple, care să asigure succesul. Un mod foarte ușor de a identifica aceste cerinte este ca ele sa se bazeze pe anumite abilitați și preferințe ale copilului.
Uneori copilul va face si lucruri care nu ii sunt cerute, doar pentru ca o cerință a apărut în trecut. Practic cerință devine regulă. Un astfel de comportament trebuie lăudat si chiar recompensat.
Foarte important este ca părintele să observe și să laude copilul pentru ca a îndeplinit cerință, fie verbal sau gestual. Acest feedback pozitiv trebuie să apară în momentul in care copilul a îndeplinit cerința, dar și la sfârșitul zilei, când se realizează o retrospectivă a regulilor/cerințelor. De mare ajutor în realizarea acestei retrospective este un centralizator al cerințelor, care să cuprindă atât cerințele, cât și modul în care au reacționat copilul și părintele. Acesta ajută părintele să analizeze eficiența unei cerințe și să împărtășească terapeutului progresele din viața de familie.
Stabilirea regulilor și formularea cerințelor poate părea uneori o sarcină dificilă pentru părinți, însă nu trebuie ca acest proces să fure din bucuria de a fi părinte. Un copil cu ADHD poate avea nevoi speciale, dar aceste nu îl definesc.
Cuvinte cheie: ADHD, reguli, lista, recompense, sancțiuni
www.peopledevelop.ro
07248131120
Autor:PsihoPedagog Florentina Ciuperca