Copilul cu temperament dominant sangvin

Vrei sa afli daca ai incredere in tine ? O metoda simpla si rapida de ati da seama daca ai incredere in tine. Poti afla singur printr-un simpul exercitiu: Gândeşte-te bine.

Ce crezi că aşteaptă ceilalţi din partea ta? Fă-ţi o listă. Acum mai fă una pe care să notezi ce aştepţi tu de la prietenii tăi. Dacă a doua listă este mai scurtă decât prima, ceva nu merge bine.

Dacă simţi că ai mai multe îndatoriri decât drepturi, dacă crezi că trebuie să-i ajuţi pe alţii fără a putea să le ceri şi tu ajutorul, înseamnă că încrederea pe care o ai în tine însuţi tinde spre zero şi că trebuie luate măsuri.

Si acum sa trecem la citit. merita!

“E mult mai usor sa incepi decat sa termini” (Plaut, sec al II-lea I.Hr.)

Sa luam definitia cuvantului sangvin conform dictionarului: Temperament sangvin = temperament vioi, impulsiv, mobil!

CUM ACTIONEAZA SANGVINICII

trafalgar-square-346507_1280

Astfel de copii cauta sa se faca remarcati, cauta in mod constant moduri de a atrage atentia.Chiar daca,in mod natural,cultiva relati amicale, se intampla sa-i lipseasca rafinamentul in maniera de a se face iubit,impulsiv,face ce ii trece prin cap si comite adesea erori de judecata.Copilul sangvin multiplica incercarile de contact, gasind pretexte sa-si apropie persoana pe care o doreste,este adesea vizual si verbal, foarte usor de distras, vorbeste despre tot ce vede.Am spune chiar ca vede tot, atat de mult vorbeste.Foarte exteriorizat,intrerupre adesea parintii,invatatoarea, prietenii, face comentarii in momente nepotrivite!Uneori continutul acestora este pertinent,dar,in cea mai mare parte a timpului,trece de la una la alta si asta pentru ca micutul sangvin vizual are dificultati in a se concentra asupra unui singur subiect sau obiect.

INTERACTIUNEA SI MOTIVATIA COPILULUI SANGVIN

Eforturile sustinute descurajeaza copilul sangvin,mai ales cand implica si abstractiuni.Scrisul, pentru un sangvin, inseamna abstractizare.Este prea “mental” se refera la un univers de interiorizare.Or,interiorizarea nu este domeniul sau.Totusi spunem despre copilul de tip sangvin ca i se amesteca gandurile in cap,intr-un du-te-vino neincetat.Ii apar repede idei pe care le exteriorizeaza la fel de repede pe cat i-au venit.Lingvistica,sau abilitatea de jongla cu cuvintele,il intereseaza mai putin in lectura si in scris decat limbajul vorbit,iar logica-matematica(masura,geometrie,numere) atunci cand nu e sustinuta de actiune concreta si variata, este doar praf in vant.

Ca sa invete, copilul cu temperament sangvin are nevoie sa-i propunem proiecte. Trebuie sa “vada” o sarcina si sa stie la ce-i va servi inainte sa o realizeze.Aici se afla motivatia si concentratia sa: trebuie sa isi faca o idee destul de concreta despre produl finit.

Etichetam usor copiii agitati in clasa sau acasa,tratandu-i ca fiind “hiperactivi”.

Nu toti sangvinicii sunt hiperactivi;dimpotriva,adevaratii hiperactivi sunt,toti,copii cu temperament dominant sangvin!Problema temperamentala cu copiii hiperactivi este ca dominanta sangvina este prea puternica;este greu s-o canalizezi.Si tendintele nervoase,neurologice sunt foarte prezente.Trebuie sa marturisim, nimic nu este usor.Dar nimic nu este imposibil cand credem in abordarea ce preconizeaza indrumarea afectiva a copilului…in aspiratia sa esentiala.

MODALITATEA DE A INDRUMA COPILUL CU TEMPERAMENT SANGVIN

Copilul cu temperament sangvin are nevoie sa adoptam 3 atitudini esentiale fata de el:

Vrea sa simta ca persoana de langa el ii este prieten;
Are nevoie sa -i cream un cadru,limite in interiorul carora sa aiba suficint spatiu de miscare;
Are nevoie sa se regaseasca pe sine pentru a gasi un raspuns personal la actiunea impulsiva.
Sa analizam pe rand aceste 3 nevoi ale temperamentului sangvin

Nevoia de a simti ca-i suntem prieteni
Copilul cu temperament sangvin nu se asteapta sa-i fim prieten de inima, nici prieten intim, nici prieten exclusiv.Dar ne supravegheaza in mod constant ochii,ca sa vada daca-l privim; buzele,ca sa verifice expresia zambetului;tonul vocii,ca sa vada daca suntem suparati pe el;gesturile bruste,care denota nerabdare,sau,din contra,micile saluturi din cap sau cu mana care-l asigura in privinta prezentei noastre afective.Sangvinicul este temperamentul cel mai dependent de afectiunea adultului,si toate astea ii trec prin ochii;trebuie sa vada afectiune.

Nevoia de a i se crea un cadru bine delimitat
Desigur, fiecare copil tinteste sa-si obtina autonomia cat mai repede posibil.Si sangvinicul,dar cu conditia sa ne aflam in spatele lui!In schimb trebuie sa inteleaga clar ce asteptam de el.Sa ne amintim ca invata prin imitatie,prin exemplu.Vreasa “vada” exemplul,sa “vada” fiecare regula a vieti concret.Acasa,fiecare regula de fuctionare pe care-o impunem copiilor trebuie sa fie aplicata chiar de parinte.Daca vrem liniste,trebuie in calitate de adulti, sa demonstram ca apreciem momentele de liniste.Pentru a obtine calmul necesar in timpul temelor,trebuie sa cream o admosfera propice(de exemplu fara televizor,telefon,etc).In acelasi timp parintele poate citi o carte,demonstrand astfel ca acel moment de liniste este propice activitatii intelectuale pentru toata familia.Daca e vremea sa lucram,lucram,daca e timpul sa tacem, tacem,pentru sagvin totul este imitatie.Cand discutam cu altcineva la usa,trebuie sa stim ca trasmitem un mesaj dublu:este vremea sa lucram si sa vorbim.Acest mesaj contradictoriu afecteaza in mod special copilul cu temperament sagvinic,care vede tot ceea ce se intampla in jurul lui.

Ce se intampla cand un astfel de copil incalca o regula sau face o criza?

Cand un copil incalca o regula si face o criza inseamna ca a vazut pe cineva abatandu-se de la regula.Respectarea de catre toti a regulilor stabilite ii asigura siguranta personala!Daca a vazut inainte pe cineva ca vorbeste in timpul unei discuti neinvitat la discutie,s-a ridicat din banca fara permisiune este ca la un moment dat un adult a incalcat regula,sa nu uitam ca ei invata prin imitatie!

Reguli si temperamente;Nevoia de a invata sa se interiorizeze
In comparatie cu copilul dominator,te tip coleric,putem afirma ca un copil cu temperament sangvin are cea mai mare dorinta de a se conforma regulilor stabilite,pentru ca are nevoie de cadru pentru a-si asigura siguranta personala.Copilul sangvinic este inclinat in mod natural spre exterior,este insetat de stimulari vizuale si auditive in mediul sau imediat si adera in mod imprerativ la toate solitarile ce provin din exterior.Pentru a iesi din nervozitatea si agitatia sa, copilul are nevoie sa invete sa se interiorizeze,sa se sprijine pe centru inimii.Sa treaca de exteriorul ce-l distrage la interiorul linistitor.Este o necesitate,este la fel de importanta ca respiratie.Aerul trebuie sa patrunda mai intai in plamani inainte sa fie expirat,sangvinul respira intr-o maniera sacadata,are tendinta sa se nelinisteasca.

Calitati
bucuros surazator
spontan implicat
inventiv vorbaret
sociabil prietenos
serviabil sensibil
optimism stimulant

Defecte
superficial agitat
emotiv impulsiv
irealist naiv
indiscret instabil
incomod pisalog
capricios influentabil
Exista azi mai multi sangvinici decat altadata?

Copii sunt mai nervosi acum din cauza accesului usor la tehnologiile electronice si vizuale,sau din cauza mutatiilor sociale frecvente cum ar fi:

separari
divorturi
precaritatea serviciului
mutarii repetate
schimbari scolare
Instabilitatea a devenit o obisnuinta, nimic nu mai e sigur!

La final va prezint mici mijloace “intelepte” de indrumare

In mod regulat:

sa-i oferiti afectiune (prietenie)
sa-i oferiti un cadru precis (regului clare)
sa-l luati deoparte cateva momente dimineata:mesaje preventive
La pierderea controlului de sine:

sa-i satisfaceti nevoia de contact personal
sa-l ajutati sa respire profund
sa-l ascultati cu atentie
sa-i verificati din cand in cand interesele
sa-i vorbiti de ceea ce-i place

Psiholog Teodora Oproiu, Tel 0733.545.834,adresa Cabinet Individual de Psihologie str C.A. Rosetti nr 42, sec 2,Bucuresti

Credit Photo: https://pixabay.com/

#ultrapsihologie

#psihologie

Citit si editat de Radu Leca

Drepturi de autor Teodora Oproiu

Bibliografie: K.Lansteiner
DETERMINISMUL GENETIC AL GRUPELOR SANGVINE LA OM
Băra I. I., Câmpeanu M. M.- Genetica, Ed Corson, Iasi, 2003, pag. 29
3
Băra I. I., Câmpeanu M. M.- Genetica, Ed Corson, Iasi, 2003, pag. 29
4
Groza, P., P.- Fiziologie, Ed. Medicală, Bucureşti, 1991, pag. 104 şi urm.
5
Gavrilă L, – Principii de ereditate umană, Ed. ALL , Bucureşti, 2004, pag. 133

Revista online de Psihologie | Mediere | Coaching

Promovam GRATUIT, psihologi, mediatori, coachi. Articole de psihologie, mediere si coaching in format text si audio. Contact: 0741.101.881. Radu Leca.

psiholog,mediator,coach