Implementarea terapiei logopedice la copiii cu tulburări de spectru autist

Implementarea terapiei logopedice la copiii cu tulburări de spectru autist

Logopedia este definită ca disciplina ce se ocupă cu educarea şi reeducarea limbajului.
Rolul logopedului este acela de a restaura şi stabiliza limbajul, prin aplicarea diferenţiată a tehnicilor specifice.
Dacă la copiii tipici, cu tulburări/întârzieri în dezvoltarea limbajului, logopedul foloseşte tehnicile de bază ale logopediei şi exercitii specifice pentru corectarea diverselor probleme, la copiii cu autism, abordarea presupune parcurgerea anumitor etape, în funcţie de abilităţile copilului şi de gradul de afectare.

Când începem logopedia?
Se poate începe din prima zi de la începerea terapiei ABA, însă trebuie avute în vedere următoarele aspecte:
*într-o primă fază, logopedul are nevoie de o mai lungă perioadă de timp necesară acomodării şi colaborării cu copilul.
Începerea terapiei logopedice trebuie să ţină cont de ritmul de învăţare al copilului şi de stadiul de dezvoltare la care se află în acel moment. De exemplu, dacă acesta nu deţine abilităţi de imitaţie, atunci logopedul lucrează aceste abilităţi o dată cu echipa de terapeuţi, într-un mod cât se poate de atractiv pentru micuţ.
Perioada de acomodare se face PRIN JOC, necerându-i-se copilului să efectueze exerciţii grele.
*recompensa, pentru copilul cu tulburări de spectru autist are un rol central în progresul său. Aşadar, logopedul trebuie să se folosească de aceasta, pe toată perioada în care lucrează cu copilul. De asemenea, părinţii trebuie să îi pună acestuia la dispoziţie recompensele cele mai motivante (pe care nu le vor folosi în nici un caz în afara terapiei!), deoarece vorbirea este unul din cele mai grele abilităţi pe care copilul cu aceste tulburări le va însuşi.
*gradul de afectare a limbajului: în cazul în care copilul nu verbalizează deloc, atunci este nevoie de încurajarea oricărui sunet/aproximare a sunetelor, prin oferirea recompenselor şi a jocurilor stimulante.
*mediul de lucru: pentru un copil care are probleme cu acomodarea la medii noi, este de preferat ca terapia logopedică să aibă loc în mediul său natural (acasă, în camera de joacă/terapie), pentru a crea încredere şi a evita frustrările.
* colaborarea cu părinţii şi echipa de terapeuţi care lucrează cu copilul. Logopedul trebuie să ţină cont de punctul în care se află copilul în fiecare moment; de exemplu, dacă acesta a învăţat un sunet/cuvânt, etc, logopedul va lua cunoştinţă de aceste detalii şi va recurge la recompensarea diferenţiată a acestuia.
*comportamentul copilului: un copil cu mari probleme de comportament va avea nevoie de o atenţie deosebită; prin urmare, atenţie la detaliile lăsate de echipă! Logopedul trebuie să stăpânească bine tehnicile de modificare a comportamentului, pentru a nu frustra copilul şi/sau a nu reacţiona cu acesta sub nivelul la care este. Exemplu: nu vrea să coopereze, trebuie analizate situaţiile şi prezentate la şedinţa cu echipa, pentru a se stabili modul de intervenţie.

Cât timp facem logopedie?
Timpul alocat pentru terapia logopedică depinde de la caz la caz. În general, copilul cu tulburare de spectru autist are nevoie de o perioadă mai lungă de timp pentru corectarea/iniţierea limbajului. Prin urmare, logopedia se opreşte atunci când consideraţi că micuţul are un limbaj adecvat vârstei sale. Nu există o anumită perioadă de timp care garantează recuperarea sa.

Psihoterapeut de familie si cuplu

0754 323 194 Monica Berceanu

Photo credit: pixabay!