Studenții nehotărâți

Program de intervenție timpurie pentru studentii nehotarati

Cum este societatea noastră? Din 1990 într-o continua transformare, cel puțin educatională. Dominată de imaginea părinților sau a bunicilor dar și de presiunea performanței și de alegerea unei cariere bănoase. În lumina acestei idei categoric nu este o surpriză, că mulți tineri adulți se confruntă cu indecizia când vine vorba de alegerea unei facultăți sau a unui domeniu de studiu. Timpul se studiu îi sperie, este adevărat.

Dar mai există un adevăr: dacă la un moment dat, studentul o să simtă că nu mai are de ce să învețe?

Studenții denumiți popular nehotarâți/indeciși reprezintă o categorie distinctă în rândul tinerilor adulți și principala lor caracteristică este lipsa unei direcții clare în cariera lor educaționaă/profesională.

Studentul îndecis face următoarele 5 afirmații:
Nu știu către ce să mă îndrept/Nu am un punct de reper
Nu înțeleg nimic din ceea ce am de studiat pentru admiterea la facultate
Mereu am spus ce facultate voi evita(și astăzi nu m-am hotărât încă la una)
Mă tem că în timp, mă voi răzgândi, cu privire la carieră
Colegii mei din liceu, de care sunt legat emoțional, cu siguranță nu vor da la această facultatea aleasă de mine

Există un motiv pentru care studentii sunt nehotărâți?
Da! Există zeci de motive dar principalul motiv pentru care majotitatea tinerilor adulți se simt nehotărâți este existența presiunii de a face, mai repede, o alegere potrivită pentru viitorul lor și al familiei lor. Există șapte întrebări la care, studentul nehotărât, răspunde haotic:
1a. Câți bani vei câstiga?
2a. De cine vei putea avea grijă?
3a. Cum te vei împărți?
4a. Cine crezi că te susține în drumul ales?
5a. Cum o să reușești să te implici in familie, dar si la job?
6a. Către ce tip de partener te vei îndrepta, care să înțeleagă nevoia ta de bani?
7a. Cu cine te compari în viața personală si academică?

Este adevărat că mulți studenți sunt încurajați, frenetic, să aleagă o carieră banoasă, care să le ofere și succes, dar emoțional în timp mulțumirea se anulează.

Merg către urmatoarea idee ce din punct de vedere logic este adevărată: Procesul de a lua o decizie de viitor este coplesitor. În ce context acest proces este coplesitor? Cum trebuie să fie, din punct de vedere psiho-emotion, viitorul student sau proaspătul student, ca decizia să fie greu de luat? Ce tipuri de influențe, au loc în cadrul universului viitorului student, ca defiziile, nu doar cea de față, să fie discutabile din punct de vedere emoțional? Cât de anxios este studentul?

Frica simțită de student, în raport cu posibilele responsabilități ce apar și survin din acceptarea unei decizii, se înmulțește cu 10/100/1000 în conformitate cu educatia la care a fost expus. Cu adevărat facil este momentul când te pierzi într-o mare de opțiuni – de la ce fac, când fac, pâna la ce muncesc și când muncesc. Ajunge studentul să se teamă pentru alegerea făcuta? Da! El spune așa: aegerea pe care o fac în prezent mă poate înfluența întreaga viață.

Unde regăsim presiunea socială, în alegerea unei cariere? De 2000 de ani, există o presiune socială de a alege o anumită carieră, în funcție de: totalitatea așteptărilor familiei, a prietenilor sau a societății.

“Nu uita trăiești pentru tine și copiii tăi. Copiii tăi sunt familia ta” – Radu Leca

Unde apare ideea de forțare? Majoritar studenți afirmă că se simt forțați să aleagă o facultate sau o specializare cu care, din motive personale ce pot ține de structura cognitivă, nu sunt complet mulțumiți. De ce? Deoarece nu o înteleg și deoarece cred că asta le este cerut pentru a satisface așteptările înalte ale celor din jurul lor. În speță părinții ce încă le domină viața.

Cum se poate lua corect o decizie cu privire la carieră? Răspunsul simplu este: voluntariat și part time. Unde? Oriunde! De ce oriunde? Ca tânărul adult să se bucure de posibilitatea obținerii de rezultate satisfăcătoare din munca.

“Atunci când îți extragi dopamina din muncă, vei ajunge un om de succes” Radu Leca

Existența lipsei experienței în domeniu și confruntarea cu parerile sau totalitatea impresiilor celor trecuți prin viață, conduc mulți tineri adulți într-o direcție greșită, profund emotională.

Când studentul nu a desfășurat încă activități profesionale sau nu a avut ocazia să experimenteze diverse meserii pentru a-și descoperi interesele și abilitățile, are mare nevoie de acces la un Consiliere în Carieră.

“Consilierul în Carieră reprezintă principala structură de informare, ce furnizează cele mai potrivite și apropiate de adevăr, răspunsuri” Radu Leca

Total adevărat este faptul că alegerea unei facultăți poate fi dificilă atunci când nu înțelegi cu adevărat ceea ce vrei să faci, în mod special când un părinte sau un frate mai mare, sugerează drumul tău.

Trăind într-o permanentă frustrare și teamă, în conformitate cu care nu poți alege ceea ce ai de făcut, fiindcă nici nu vrei să testezi diverse oportunități, ajungi să te îndepărtezi de realitatea socială și cea academică. Simți nemulțumirea? Categoric da! Simți frustrarea? Da! Simți cum se formează și crește starea de nervi? Da!

Pe lângă toate aceste motive, există și factori personali/emotionali care pot influența indecizia studenților. Spațiul online și gradul său de fuzionare cu universul studenților, influențează deciziile luate.

Adulții tineri se confruntă cu întrebări existențiale, repetitive și se îndoiesc de direcția pe care o vor urma în viață, în conformitate cu modul în care au fost antrenați pentru viața.

Ei își adresează întrebări ce au legătură cu scopul lor în viață sau despre ce anume îi face cu adevărat fericiți, iar aceste îndoieli pot conduce la încă o sursă de gânduri și indecizie.

Cu toate acestea, studenții nehotărâți nu trebuie să considere că se află într-o situație fără speranță. Există modalități prin care acești tineri, aparent dificili, pot clarifica interesele si direcția lor.

Explorarea de domenii
Un pas prim în evoluția pozitivă personală, are legătură cu explorarea diferitelor domenii și luarea în considerare a opțiunilor care să acopere complet și nu parțial mai multe interese ale tale.

Poți face cercetări? Categoric da!
Poți discuta cu profesioniști din diverse domenii? Da!
Poți urma cursuri scurte, de la programare la desen? Da!
Ramona A.Dumitru spune așa: Aloca timp de calitate cunoașterii intereselor și a abilităților. Este adevărat că dacă îți cunoști mai bine interesele și abilitățile, vei fi mai bine pregătit să iei o decizie care să nu te pozitioneze în umbră. Incertitudinea este cea care ucide spiritul tânărului adult.

Oportunitățile activează și riscurile? Da!
Este absolut normal să ajungi să te descoperi într-un domeniu cu totul și cu totul nou, care în mod obiectiv nu intra în planurile tale inițiale, dar care îți poate oferi satisfacție și împlinire.

Radu Leca: Nu te teme să încerci lucruri noi. Explorează opțiuni neconvenționale.

Asumarea responsabilității pentru propria ta carieră reprezintă unul dintre pașii către maturitate

Radu Leca: te rog să nu te lași influențat de opiniile celor din preajma ta. Nu uita, doar tu ești cel care este obligat să trăiască cu alegerea făcută, indiferent de conținutul ei. Cei din jurul tău își pot da, cel mult cu părerea. Ai patru întrebări la care merită să răspunzi cu sinceritate și care îți vor lumina mintea
1b. Cine știu că sunt în prezența deciziilor luate?
2b. Cine demonstrez că pot ajunge, după ce-mi iau deciziile?
3b. Ce simt că vreau să fac in viață?
4b. Pentru ce sunt pregătit în viată?

Studenții nehotărâți sunt o realitate în lumea noastră. Presiunea și așteptările la care sunt supuși, îi pot traumatiza.

Prin explorarea de oportunități, deschidere și asumare a responsabilității pentru viitorul nostru, putem găsi drumul potrivit și o carieră care să ne aducă împlinire și satisfacție.

Există cel puțin 40 de modalități, de ajutor, susținere și echilibrare, pe care un Consilier în Carieră le poate genera:

1. Sesiuni de consiliere pentru gestionarea stresului și anxietății

2. Sesiuni de consiliere pentru gestionarea și organizarea timpului de învațare

3. Sesiuni de orientare academică pentru studenți noi

4. Sesiuni de consiliere pentru gestionarea relațiilor interpersonale

5. Sesiuni de consiliere privind alegerea carierei

6. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de comunicare

7. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de gândire critică

8. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de scriere academică

9. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de prezentare personală

10. Sesiuni de consiliere privind gestionarea intențiilor și obiectivelor academice

11. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de analiză și sinteză a informației

12. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților și a aptitudinilor academice

13. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de empatie, cu colegii și corpul profesoral

14. Sesiuni de consiliere privind gestionarea succesului academic și profesional

15. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de auto-reflecție

16. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de motivare

17. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de reziliență

18. Sesiuni de consiliere privind importanța sănătății mentale și a bunăstării

19. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de ascultare activă

20. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de adaptare la schimbare

21. Sesiuni de consiliere privind planificarea carierei și realizarea obiectivelor profesionale

22. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de analiză a informațiilor noi

23. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de învățare la distanță, on-line

24. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de comunicare verbală

25. Sesiuni de consiliere privind gestionarea temerilor și a îndoielilor în ceea ce privește studiile

26. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de încredere în sine

27. Sesiuni de consiliere privind gestionarea exigențelor și a presiunilor simțite în timpul asimilării de informație

28. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de autocunoaștere

29. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților și de asumare a responsabilității

30. Sesiuni de consiliere privind importanța construirii relațiilor sociale în interiorul mediului academic

31. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de gestionare a întelegerii muncii în echipă

32. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de negociere și de acceptare a compromisului

33. Sesiuni de consiliere privind importanța mentoratului în studii, indiferent de nivel

34. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de asumare a riscului

35. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de gestionare a timpului de studiu

36. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de învățare prin practică

37. Sesiuni de consiliere privind importanța construirii unui mediu de învățare favorabil

38. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de învățare reflexivă

39. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de gestionare a stresului în studii

40. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de adaptare la acceptarea diversitătii culturale

41. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de autocunoaștere și autoevaluare

42. Sesiuni de consiliere privind construirea unei identități academice și profesionale

43. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de învățare prin învățare

44. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de învățare prin colaborare

45. Sesiuni de consiliere privind importanța gândirii critice și analitice în studii

46. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de adaptare la mediul academic

47. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de învățare prin investigare și strângere de informații

48. Sesiuni de consiliere pentru dezvoltarea abilităților de învățare prin analiză simplă

Consilierea în cariera reprezintă principala modalitate de atingere a performanțelor în domeniul pentru care genetic ești pregătit.