Conferinta ABA 2015

Conferinta ABA 2015

conferinta aba 2015

Conferința Internațională ABA București:
Ajunsă la a patra ediție, Conferința Internațională ABA este principalul eveniment dedicat cercetării și teoriei în Analiza Aplicată a Comportamentului din România.
Pe parcursul celor 3 zile de conferință și workshopuri, evenimentul strânge peste 500 de participanți în fiecare an.

La nivel național, evenimentul este acreditat de către Colegiul Psihologilor și Colegiul Medicilor din România, iar la nivel internațional, de Behavior Analyst Certification Board

NOU în Conferința Internațională ABA București 2015:
Conferința a fost acreditată de Behavior Analyst Certification Board iar Asociația de Terapie Comportamentală Aplicată (ATCA) a fost acreditată ca ACE PROVIDER.
Lectori internaționali precum Neil Martin (UK), Ph.D., BCBA-D, William L. Heward (US), Ed.D., BCBA-D, Miguel Caio (US), Ph.D., BCBA și Christos K. Nikopoulos, Ph.D., BCBA-D vor deschide conferința.
A treia zi va fi dedicată autismului și va fi deschisă de prezentarea realizată de Jens Erik Skår (NOR), Ph.D., Specialist în psihologie clinică și o video-conferință cu Sergiu Pașca – cercetător în psihiatrie și științe comportamentale, românul care a deschis la Stanford University primul laborator de cercetare a tulburărilor neuropsihiatrice, inclusiv ale autismului.

PROGRAM:

DAY 1

9:00 -10.00 DESCHIDEREA OFICIALĂ
9:00 -10.45 Sesiunea 1

William L. Heward, Ed.D., BCBA-D „Behavior Change For A Sustainable World: Ultimate Challenge and Opportunity For Behavior Analysts”

Analiza comportamentală a adus contribuții valoroase multor domenii- îmbunătățirea educației, ajutarea oamenilor să adopte stiluri de viață sănătoase, educarea copiilor cu autism, a făcut ca fabricile să fie mai sigure, a contribuit la crearea de autostrăzi, a ajutat persoane care experimentau tulburări care le amenințau viața- dar aceia care avansează și practică această știință au alocat prea puțină atenția asupra impactului pe care îl are comportamentul uman. Dar acest lucru se schimbă. Voi oferi exemple pentru a arăta de ce analiza comportamentală echilibrează și contribuie susținut la o gamă largă de intervenții pentru a promova administrarea resurselor planetei noastre, pentru a restaura ecosistemele degradate și pentru a ajuta societatea să facă față schimbărilor inevitabile ce vor veni.
11:00 -13.00 Sesiunea 2

Neil Martin, Ph.D., BCBA-D „Behavior Analyst Certification Board (BACB): Updates, Developments and Opportunities for Establishing a Profession”

In cadrul acestei prezentări se va discuta despre BCBA și despre certificarea BACB, inclusiv noua certificare Registered Behavior Technician (RBT). Informațiile vor fi prezentate pentru cei certificați și pentru secvențele de cursuri aprobate.
Vor fi, de asemenea, discutate actualizările recente, progresele și schimbările standardelor, alături de o prezentare de ansamblu a certificării și aspectele specifice ale dezvoltării și creșterii internaționale. La final vor avea loc discuții generale și întrebări care au ca focus consacrarea și suportul atestării BACB în Europa și în țările unde sunt puțini consultanți certificați și oportunități limitate de training și de continuare a dezvoltării profesionale.
13:00 -14.00 Pauza de prânz
14:00 -16.00 Sesiunea 3

William L. Heward, Ed.D., BCBA-D – „Introducere in invatarea directa: ce, de ce si putin din cum se face”

16:15 -18.00 Sesiunea 4

Anca Dumitrescu, BCBA, psiholog „Dezvoltarea abilitatii “perspective taking” in cazul copiilor cu TSA”

„Perspective taking” se referă la abilitatea de a te pune în locul celuilalt și a vedea lucrurile din perspectiva lui. Raportat la același eveniment, celălalt poate avea o altă perspectivă și implicit alte gânduri / credințe care îi vor ghida comportamentul în viitor.Copiii cu TSA au abilități slabe de „perspective taking”. Această abilitate are o funcție importantă în dezvoltarea comportamentelor sociale.

În cadrul prezentării se va aborda modalitatea de dezvoltare a acestei abilității la copiii cu TSA și vor fi prezentate de asemenea cazuri cu rezultate diferite în funcție de vârsta la care s-a început dezvoltarea abilității de perspective taking dar și în funcție de severitatea afețiunii.

DAY 2

9:00 -10.45 Sesiunea 1

Caio Miguel, Ph.D., BCBA-D “Naming & Verbal Behavior”

miguel-caio-abaconference-bucharest2015
Naming-ul este o modalitate de clasificare superioară a comportamentului care implică învățarea unei relații bidirecționale între a vorbi și răspunsurile ascultate. Repertoriul naming-ului este esențial în a explica cum copiii își extind vocabularul așa de repede fără întărire explicită.
Această prezentare va trece în revistă conceptul de naming, va explica cum naming-ul se dezvoltă în timpul interacțiunilor caracteristice dintre copil și parinte/ îngrijitor, va descrie importanța naming-ului ca bază pentru dezvoltarea limbajului și va rezuma procedurile de învățare a naming-ului pentru cei care au nevoie de el.
Voi descrie studii experimentale cu copii tipici și cu copii cu autism, ce au ca subiect rolul naming-ului în dezvoltarea noilor comportamente verbale și simbolice.
11:00 -13.00 Sesiunea 2
Christos K. Nikopoulos PhD, BCBA-D – “Utilizarea de interventii inovatoare bazate pe tehnologie pentru persoanele cu tulburări din spectrul autismului; focus pe modelare video”

Cel putin in ultimul deceniu, a existat o schimbare de accent de la de la instruire pe bază de limbaj la suporturi de instruire vizuale ca un catalizator pentru învățare la persoanele cu dizabilități multiple și TSA. Acest lucru se datorează rapoartelor ample conform carora persoanele cu TSA demonstreaza performanță îmbunătățită pe, de exemplu, sarcini simple de căutare vizuale. Având în vedere superioritatea lor vizuala, nu este surprinzator, probabil, faptul că majoritatea programelor educaționale actuale pentru aceste persoane intrebuinteaza adesea suport vizual. Prompturile de imagine, programe de activitate fotografice, orare vizuale sau clipuri video par a fi adecvate și, în special, motivante. Mai mult, progresele in tehnologia informației și comunicațiilor au condus la un număr de aplicații inovatoare, în care multe dintre suporturilor vizuale de mai sus au fost integrate, formând proiectarea intervențiilor bazate pe tehnologie pentru această populație. O listă neexhaustivă de exemple pot include utilizarea de Internet, robotica, de asistare și dispozitivele de promptare, iPods, modelare video, realitate virtuala si altele. Prin urmare, o revizuire cuprinzătoare a principalelor intervenții bazate pe tehnologie pentru persoanele cu ASD, precum și o amplă prezentare a aplicatiilori bazate pe video, vor fi punctul central al acestei comunicari.

13:00 -14.00 Pauza de prânz
14:00 -15.45 Sesiunea 3 / sala 1

Alina Bobârnac, „Curicculum de matematică”

Matematica este una din componentele esențiale ale vietii noastre de zi cu zi dar și a activități academice. Începând cu cele mai simple noțiuni de matematică (perceperea corectă a proporțiilor, cifrele, număratul, operațiile simple de calcul), matematica reprezintă un instrument necesar bunei desfășurări a noastre cu mediul înconjurător.

Prezentul curriculum de matematică oferă copiilor cu vârste cuprinse între 3 și 7 ani un start cât mai bun în formarea unui sistem de competențe necesare atât pentru continuarea studiilor cât și în rutina cotidiană prin urmărirea anumitor aspecte în activitățile cu preșcolarii:

Lectia 1 & 2 Numără obiecte comune sau jucării si formează mulțimi
Lectia 3 & 4 Identifică și recunoaște cifrele
Lectia 5 Observă raporturile cantitative între obiectele a două mulțimi prin punerea în corespondență unu la unu.
Lectia 6 Compară și ordonează serieri de obiecte și cifre.
Lectia 7 Realizează adunări și scăderi.
Lectia 8 Deduce “regula” de alcătuire a unei mulțimi de obiecte.
Curriculum de matematică este dezvoltat pe baza principiilor analizei comportamentale aplicate la Universitățile Columbia și Pittsburg de către Lauren Resnick, Margaret Wang și Jerome Kaplan și este elaborat în corelare cu programa de matematică pentru învățământul primar.

Maria Gioroc, BCaBA „Descreșterea comportamentului autoagresiv în cazul unui copil diagnosticat cu autism”

Lucrarea prezinta identificarea functiei comportamentului autoagresiv precum si reducerea acestuia cu ajutorul recompensei diferentiate. Subiectul studiului este un baiat in varsta de 13 ani, diagnosticat cu autism, ce obisnuia sa se muste de maini in timpul lectiilor. Analiza functionala a comportamentului a aratat ca autoagresivitatea apare de cele mai multe ori in conditia de „Cerere” sugerand astfel functia acestui comportament ca fiind de evitare a sarcinii. Rezultatele studiului demonstreaza eficacitatea metodei de recompensare diferentiata precum si importanta identificarii functiei comportamentului.

14:00 -15.45 Sesiunea 3 / sala 2

Alexandra Comarniceanu, BCBA „Intervenții eficiente pentru încurajarea interacțiunii sociale”

Analiza Comportamentală Aplicată s-a dovedit a fi extrem de eficientă în predarea multor abilități ce vizează diverse arii ce sunt deficitare în cazul copiilor cu tulburare de spectru autist (ex. limbaj, joc, autoservire, aria academică, motricitate, etc). Una dintre aceste arii de interes o reprezintă interacțiunea socială, iar rolul acestei prezentări este de a sugera câteva proceduri și structuri de jocuri ce pot fi utilizate pentru a-i motiva pe copii să își dorească compania altor persoane de vârsta lor.

16:00 -17.30 Sesiunea 4 / sala 1

Octavia Vasile și Anca-Elena Grigoraș, „Predarea adjectivelor la copiii cu dificultăți de învățare: între predarea prin Discrete Trial și Învățare Incidentală”

Studiul nostru are ca obiectiv compararea a două metode de predare: discrete trial și metoda incidentală, raportându-se la procesul de achiziție și generalizare. Ambele metode sunt utilizate astăzi pentru învățarea copiilor cu autism și alte tulburări de dezvoltare, atât acasă, cât și în centrele speciale.

Rezultatele studiului evidențiază eficiența utilizării ambelor metode în predarea unui număr larg de abilități. Deși multe studii au sugerat importanța învățării incidentale în cazul predării limbajului, noi am constatat că învățarea incidentală prezintă avantaje pentru dezvoltarea unui număr larg de abilități. Această lucrare propune întrebări cu privire la beneficiile si riscurile utilizării diferitelor metode atunci când le predăm copiilor cu autism sau tulburări conexe.

16:00 -17.30 Sesiunea 4 / sala 2

Oana Anacona Radu, BCaBA, psiholog „Înțelegerea rolului operanților verbali în învățarea comportamentului Vocal-Verbal – exemple din practică”

Workshop-ul este adresat părinților, profesorilor, terapeuților, analiștilor comportamentali și celor al caror rol este de a implementa metode de stimulare a comportamentului verbal la copiii cu TSA sau alte tulburări de dezvoltare. Vă ofer o scurta trecere în revistă a operanților verbali, apoi voi evidenția, prin intermediul discuțiilor și a materialelor video, beneficiul pe care îl aduce abordarea Verbal Behavior în dezvoltarea limbajului verbal la copii.

Alexandru Tarasov, BCaBA, „Folosirea Video Modelării în învățarea abilităților de folosire independentă a toaletei la un copil cu autism”

In prezenta ceretare este investigată eficiența intervenției Video Modelarea în îvățarea abilităților de folosire independentă a toaletei. Subiectul cercetării este un copil de patru ani diagnosticat cu simptome din spectrul autist. Părinții copilului au încercat să învețe copilul să folosească independent toaleta, doar că el avea succes doar cînd era ajutat fizic sau ghidat verbal. Atunci cînd nu primea acest ajutor, rata accidentelor era în creștere și lipseau încercările de folosire independentă a veceului. În același timp părinții au evitat și nu au fost deacord să folosească intervenții care ar avea la bază proceduri bazate pe pedeapsa. Designul cercetării a fost modelul “reversare” ABACAD. Rezultatele cercetării sugereaza că Video Modelarea poate fi o metodă eficientă pentru a învăța folosirea independentă a veceului fără a implementa strategii bazate pe pedeapsă.

DAY 3

9:00 -10.45 Sesiunea 1

Sergiu Pașca, cercetător în psihiatrie și științe comportamentale „Direcții de cercetare în înțelegerea bazelor biologice ale autismului” – video-conferință

În această prezentare voi trece în revistă progrese recente în înțelegerea bazelor genetice și neurobiologice ale autismului. În particular, mă voi concentra pe modelarea în vitro a unor forme specifice de autism utilizând celule nervoase derivate neinvaziv de la pacienți.

Jens Erik Skår – Ph.D., specialist în psihologie clinică, coordonator supervizare ABA

„Rezumat și prezentare de ansamblu asupra procedurilor utilizate pentru micșorarea problemelor comportamentale”

Această prezentare se va focusa pe privirea de ansamblu asupra procedurilor folosite pentru minimizarea problemelor comportamentale. Aceste proceduri pot fi clasificate în felul următor:

Proceduri folosite când un comportament deviant apare într-o anumită situație și aceasta se întrerupe. Aceste proceduri variază de la proceduri limitative și de pedeapsă la proceduri de corecție.
Proceduri folosite când un comportament deviant nu apare într-o într-o situație anume, ca în procedurile de întărire diferențială.
Proceduri folosite când apare un comportament deviant, dar nu este intrerupt ca în procedurile de extincție.
Proceduri folosite pentru recondiționarea stimulilor declanșatori de răspunsuri emoționale, ca în procedurile de desensibilizare.
La extreme, procedurile variază de la prezentarea de stimuli de pedeapsă asupra comportamentului, la a avea autoritate asupra procedurilor de control (psihoterapie, contractarea comportamentală). Interacțiunea dintre comportamentul respondent și cel operant este discutabilă. Tehnicile de recondiționare și cele operante trebuie, de cele mai multe ori împreună, să fie direcționate asupra comportamentului problemă. Prezentarea va acoperi o varietate de comportamente problemă, atât la indivizii tipici, cât și la cei cu tulburări în dezvoltare. Unele secvențe video vor fi susținute și de date prelucrate.

11:00 -13:00 Sesiunea 2

Jens Erik Skår – Ph.D., specialist în psihologie clinică, coordonator supervizare ABA

„Rezumat și prezentare de ansamblu asupra procedurilor utilizate pentru micșorarea problemelor comportamentale” – partea a II-a

13:00 -14:00 Pauza de prânz

14:00 -15:45 Sesiunea 3 / sala 1

Ramona Octaviana Gheorghe, Anca Diana Oros, Ioana Popescu, medici specialiști psihiatria copilului și adolescentului, „Manifestari precoce in tulburarile de dezvoltare la copil”
Debutul simptomatologic al tulburarilor de dezvoltare este in atentia specialistilor de sanatate mintala pentru a stabili precoce interventia adecvata si prognosticul specific fiecarui caz, in particular.

Simptomele majore instalate in copilarie, fie durand de cel putin 6 luni, fie cu instalare brusca in cel putin doua dintre urmatoarele domenii reprezinta markeri pentru o tulburare de dezvoltare:

1. Dezvoltarea generala: intarziere mintala/tulburari specifice de invatare
2. Coordonare motorie: intarzieri in dezvoltarea motricitatii fine si grosiere
3. Senzorialitate: hiper/hipoestezie
4. Comunicare/limbaj: intarziere de limbaj, limbaj gestic redus sau absent
5. Activitate/impulsivitate: prea activ sau prea pasiv
6. Atentie: inatentie, « nu aude », « nu te aude », distrat, « in lumea lui »
7. Interactiune sociala/reciprocitate: interes scazut in relatie cu adultii, copiii, joc
8. Comportament: insistenta stereotipa in rutine
9. Labilitate emotionala: inabilitatea de a-si regla emotiile
10. Somn: alterarea ritmului somn-veghe, deambulatii nocturne, tulburari de adormire
11. Alimentare: selectivitate, refuz alimentar consitent

Dr. Mădălina Potoroacă, medic specialist psihiatrie pediatrica – „Repere clinice si legale privind incadrarea in grad de handicap”

MadalinaLinte-ConferintaABA2015Incadrarea in grad de handicap, in prezent, in Romania, la copil si adolescent, corespunde doar partial, nevoilor reale ale copiilor si ale profesionistilor, din punct de vedere legal. Important este ceea ce pot face profesionistii cu ceea ce avem, pentru a scoate maximum din legea existenta.
Aceasta lucrare este o prezentare succinta a criteriilor de incadrare in grad de handicap aprobate in Romania in prezent, cu avantaje si dezavantaje. O parte dintre afectiunile psihiatrice nu sunt cuprinse specific sau complet in clasificarea din lege (intarziere mintala usoara, intarziere in dezvoltarea limbajului, dislalie etc.) , nu sunt repere specificate, clare, pentru a incadra unele boli in grade diferite de handicap, nu este luata in considerare, in termeni clari, asocierea de boli cu grade diferite de handicap care sa poata fi incadrata in gradul grav.
Pe de alta parte, intarzierea in dezvoltarea mintala este clar prezentata, cu repere de QI/QD, desi incadrata eronat ca intarziere mintala usoara. Din acest motiv, precizarea in certificatul A5 de catre medicul specialist a QI/QD (nu varsta mentala!) corelat cu diagnosticul de intarziere mintala este absolut necesara, certificatul A5 fiind documentul medico-legal care sustine incadrarea in grad de handicap.
Autismul are criterii specifice de incadrare in grad de handicap; pentru Romania este mai degraba un dezavantaj, decat un avantaj, din pricina lipsei serviciilor de recuperare specifică, decontate de catre stat. Din lipsa de informare, o parte dintre copiii referiti catre serviciile de evaluare complexa au afectiuni psihiatrice care nu se incadreaza in grad de handicap. Este vorba despre ADHD, anxietate de separare, spasmul hohotului de plans, tulburare de anxietate etc.

14:00 -15:45 Sesiunea 3 / sala 2

Daniela (Martinescu) Gavankar, analist comportamental – Grupul de socializare – pas intermediar intre terapia individuala si grupa de gradinita.

Cresterea abilitatilor sociale si de independenta necesare integrarii in gradinita si alte grupuri specifice varstei.
Workshopul este adresat terapeutilor, parintilor, profesorilor si educatorilor care lucreaza impreuna pentru a asigura o integrare cat mai eficienta a copilului cu autism in grupurile specifice varstei lui, si va evidentia modalitatile de interventie pe ariile deficitare in cazul copiilor cu autism.
Trecerea treptata de la terapia 1:1 catre terapia de grup se face in ceea ce priveste tipul activitatilor, modul de a comunica, necesitatea de a raspunde la cerinte colective diferite de cele individuale din terapia 1:1.

Andreea Matauan, analist comportamental – Puterea copilului de a alege – o cheie pentru prevenirea comportamentelor problema

Acest workshop a fost gândit din nevoia de a disemina informații corecte și practici de lucru pozitive si putin cunoscute din terapia ABA, astfel încât părinții, educatorii și terapeuții să poată contribui la progresul copiilor.
Exista preconcepții conform cărora terapia ABA este o formă rigida de intervenție, în care copilul este pus la treabă și opțiunile sale sunt foarte limitate. Ceea ce îmi propun este să prezint terapia ABA într-o lumină realistă, ca pe o terapie profund individualizată ce ține cont de nevoile copilului.
Întrebarea la care răspunde workshop-ul este: Cum să lăsăm copilul să aleagă păstrând în același timp controlul instrucțional?
În cadrul workshop-ului vom exersa modalități variate de a oferi alegeri copiilor. Informația va fi susținută de cazuri din experiența mea în coordonarea terapiei copiilor cu autism. Vom vedea cum a da copilului posibilitatea de a alege poate reduce si preveni aparitia comportamentelor problema cu rol de ieșire din sarcina.

Adriana Balșanu, psihopedagog – „Studiu de impact al terapiei ABA la 25 de copii cu vârste cuprinse între 1 și 5 ani”
Acest studiu isi propune sa evidentieze importanta interventiei timpurii in procesul de recuperare al copiilor cu autism. In acest studiu au fost inclusi 25 de copii cu varste cuprinse intre 1 an si 6 luni si 5 ani, cu grade diferite de afectare. Timp de un an li s-a aplicat terapia comportamentala iar evolutia le-a fost masurata permanent.
La intrarea in program, fiecarui copil i s-au aplicat teste pentru evaluarea initiala, in urma careia s-au stabilit planuri de interventie personalizate care au fost puse in aplicare 2h pe zi, urmand reevaluari din 6 in 6 luni.
Studiul ne ajuta sa intelegem ca interventia timpurie, potentialul cognitiv al copilului si consecventa in aplicarea planului de interventie sunt in stransa legatura si numai asa pot da cele mai bune rezultate.

16:00 -17:30 Sesiunea 4 / sala 1

Ashley & Nicholas Dodge, mamă și fiu – „20 de ani în autism”

Prezentarea va fi despre experința personală a unui părinte și copil cu terapia ABA și efectele de durată. De la un copil cu diagnostic de autism sever la student la colegiu, vom discuta cum ABA ne-a schimbat viețile, sacrificiile pe care le-am făcut pentru a aduce programul ABA în viața noastră și unde ne aflăm la 20 de ani după diagnostic.

Camelia Raț, profesor de educaţie specială – „Tehnologia în procesul educaţional pentru copiii cu autism”
Apariţia noilor tehnologii constrânge profesorii spre înţelegerea şi utilizarea lor în sălile de clasă. Aceste tehnologii ajută nu doar elevul cu diferenţe de învăţare ci şi pe cel tipic să proceseze informaţia mai rapid, să o acceseze imediat şi să exploreze o manieră non-liniară de învăţare.

Prezentarea este centrată pe evidenţirea avantajelor pe care tehnologia şi implicit media şi telecomunicaţiile le pot avea în procesul de învăţare datorită părţii vitale pe care acestea le au în cultura generaţiilor de azi. Învăţarea este centrată pe elev a cărui motivaţie şi stimă de sine creşte evident în comparaţie cu stilul de predare convenţional, în timp ce profesorul devine un facilitator al procesului de învăţare, nu un „lecturer.”

Nicoleta Lupoaie, Președinte APCA Galati – „Afterschool interactiv si creativ pentru copiii speciali”
Din 2015, la APCA (Asociaţia de Sprijin pentru Părinţi si Copiii cu Autism) Galaţi va funcţiona primul afterschool interactiv şi creativ destinat copiilor cu tulburări din spectrul autist (TSA), structurat pe un model inovativ.. Scopul proiectului îl reprezintă crearea unui sistem de predare-învăţare adaptat pentru copiii cu autism, folosind mijloacele tehnologiei moderne (tabla interactivă şi softuri speciale), cu ajutorul principiilor terapiei comportamentale aplicate (ABA), sub supervizarea specialiştilor, Acest sistem de predare-învăţare adaptat copiilor cu TSA ar putea fi luat ca model în integrarea acestor copii în sistemul de învăţământ de masă sau în activităţile altor organizaţii din domeniu. În cadrul acestui prim proiect pilot, 20 de copii din APCA Galaţi vor participa la activităţi specifice prevazute in programa scolara elaborata de Ministerul Educatiei, adaptata insa nevoilor lor special de invatare, precum şi la o serie de ateliere creative, coordonate de un artist hand-made, specifice fiecarei luni din an.
16:00 -17:30 Sesiunea 4 / sala 2

Ana Hodea – Terapia axata pe comportamente verbale , alegerea abordarii optime a terapiei in functie de specificul dezvoltarii fiecarui copil.

In cadrul acestui workshop se vor prezenta metode de crestere a dorintei de comunicare si cresterea spontaneitatii limbajului, abilitati deosebit de importante pentru integrarea cu success a copilului.

De asemena se va urmari scoaterea in evidenta a importantei promovarii limbajului prin joaca intrucat s-a constatat ca un comportament invatat intr-un mediu puternic motivational si distractiv persista mai mult in timp. Modalitatile de predare a cererilor constituie un alt obiectiv principal al acestei prezentari deoarece si intr-o abordare naturala avem nevoie se strategii bine definite. In final vor fi expuse cateva strategii de joc ce vin in intampinarea nevoilor parintilor, terapeutiilor si educatorilor.

Ionel Nicolae, psiholog „Analiza comportamentală aplicată la nivelul clasei de elevi”

Adesea în calitate de cadre didactice, părinţi sau psihologi şcolari ne lovim din partea copilului (tipic sau atipic) de anumite comportamente indezirabile (se ridică din bancă, vorbeşte peste ceilalţi, cântă în oră, loveşte colegii, pierde obiectele personale, se uită pe pereţi etc.) care apar în mediul şcolar. Modul în care realizăm o intervenţie comportamentală în mediul şcolar este subiectul acestei prezentări. În cadrul ei, vom atinge concepte precum: disciplinare, operaţionalizarea problemei, metode de evaluare a comportamentului, analiza funcţională, strategii de gestionare a comportamentului.

Aceasta pagina se afla in permanent update!

Conferinta ABA 2015.Date Conferinta ABA 2015. Program Conferinta ABA 2015. Speakeri Conferinta ABA 2015.

Leave a Reply