Programarea comportamentala a educatiei pentru oamenii de success

Programarea comportamentala a educatiei pentru oamenii de success

Cuvântul “programare” evidentiaza faptul ca stereotipurile de gandire (cele care au patruns adanc in subconstient, actionand ca si convingeri de nezdruncinat) determina modul in care reactionam intr-un anumit context, starile pe care le avem si in consecinta, tipul de comportament pe care-l vom adopta.
Cultura din care facem parte, educatia oferita in familie si in scoala, structureaza cele mai multe din programele pe baza carora functionam si ne predispun la anumite comportamente care ne determina viata personala si sociala.
O bine cunocuta tehnica de antrenament pentru success folosita de oameni de top din diverse medii profesionale este metoda NLP. Aceasta tennica se ocupa cu structura experientelor subiective ale oamenilor (cum organizam ceea ce vedem, auzim, simtim si cum percepem, selectam si modificam lumea înconjurătoare prin intermediul simturilor; cum ne folosim de limbaj si cum actionam, intentionat sau neintentionat, pentru a obtine un rezultat).
Fondatorii Programarii Neuro Lingvistice au descoperit ca programele ineficiente pot fi modificate ationand la nivelul sistemelor de reprezentare (vizual, auditiv si kinestezic) si folosind tehnicile lingvistice specifice.
Reprezentarea interioara determina starea emotionala, iar starea emotionala determina comportamentul. Oamenii realizează o anumita actiune (au un anumit comportament) numai atunci cand sunt transpusi in starea pe care au asociat-o cu acea actiune!

joyEa reprezinta tehnica folosita adesea in coching pentru pentru antrenamentul dezvoltarii personale. Coaching-ul este definit drept un “parteneriat care accelereaza ritmul de invatare al clientului, performanta si progresul acestuia pe plan personal si profesional”. European Coaching Institute (ECI) – un proces care “il ajuta pe client sa renunte la ceea ce este acum pentru a deveni ceea ce isi doreste sa devina”. Coachingul poate fi un parteneriat penrtu perfomanta. Coach-ul invita clientul la un proces de explorare si descoperire personala, de stabilire a scopurilor si de construirea unui plan de actiune, oferind un feedback adecvat pentru obtinerea unor rezultate extraordinare. Coaching-ul înglobeaza principii, metode, teorii si tehnici de succes preluate din psihologie (mai ales din psihologia pozitiva), filozofie, pedagogie, învatarea adultilor, management, dezvoltare personala si sportul de performanta. Scopul principal al coaching-ului este definirea si realizarea unor obiective în unul dintre planuri (profesional, personal, cuplu, familie, afectiv, spiritual) în armonie cu viata in integralitatea ei. Coaching-ul este o interventie care are ca obiectiv fundamental realizarea încrederii în fortele proprii a clientului, indiferent de continutul sarcinii sau al problemei. Coach-ul se concentreaza pe valorificarea potentialului clientului, facilitând identificarea înzestrarilor si calitatilor ce constituie pilonii de baza ai construirii unei vieti împlinite. Vom realiza lucruri extraordinare atunci când vom fi pusi în situatia potrivita, iar rolul coaching-ului este de a facilita aceasta situatie.

Esenta coaching-ului sta în consolidarea constientizarii si a responsabilitatii. Suntem capabili sa controlam doar lucrurile de care suntem constienti, fiind controlati de lucrurile de care nu suntem constienti. Constientizarea ne confera controlul asupra realitatii.
Insa dincolo de Programare Neuro Lingvstica si coaching, pe care le folosim ca si metode de interventii in dezvoltarea noastra, pot spune ca educatia timpurie este unul dintre cele mai bune programe comportamental educationale ale oamenilor de success. Un program de tip “long life learning “(invatare pe tot parcursul vietii).
Am remarcat aceasta in experinta mea profesionala cu copii si tineri. Cu cativa ani in urma am lucrat cu Centrul de excelenta pentru copii supra dotati (Gifted School). Aceasta scoala s-a nascut din dorinta de ai integra pe copii cu inteligenta peste medie intr-un program educational adecvat si potrivit nevoilor lor pe langa programa scoalara obisnuita, in ai antrena sa isi dezvolte inteligentele. Fiecare curs in sine construit impreuna cu diversi specialisti, era alactuit in asa fel incat sa antreneze copilul de la varste timpurii. Ceea ce am observat pregnant in comportamentul acestor copii in cadrul sesiunilor de evaluare era atitudinea naturala pe care au o aveau , raspunsurile sopontane si surprinzatoare, dar in mod special franchetea cu care se exprimau. Ba mai mult intrebarile lor mi s-au parut provocative ca si cerintele lor. Cu farmecul simplu al varstei, expresia acestor copii avea ceva special. Am remarcat o imagine pozitiva despre sine in modul in care se exprimau, in modu in care enuntau diferite lucruri, argumentarea personala la cei de 12, 13 ani, in modul in care relationau cat si o competitivitate crescuta. Cei mai deosebiti copii erau cei care integrau cel mai bine inteligenta spirituala, si am vazut chiar copii de 6 , 7 ani facand lucrul aceasta.

O alta categorie de copii cu care am lucrat in activitatea mea ca si coordinator si psiholog in programe educationale au fost copii din centrul de plasament. Si acesti copii au nevoi speciale, insa nevoile lor sunt atat de ordin emotional cat si de ordin comportamental. Sunt copii normali, ca orice copil, dincolo de amprenta sociala pe care o vad pusa adesea. Copii din centre proveneau din familii dezorganizate, familii defavorizate, cu un parinte sau preluati de sub tutela parintilor de catre stat, sau avand o situatie sociala precara. Imi reamintesc si acum un baiatel dintr-un grup de lucru in varsta de 6 ani. Am sustinut un atelier de povesti cu tehnici de art terapie, jucandu-ma cu metafore. Ceea ce am remarcat la acest copil a fost deficitul pe care il avea de limbaj verbal (limbajul sau era defectuos si intarziat) insa exprimarea sa pe hartie prin desen denota o perceptie fantastica asupra lucrurilor. Acel copil care se exprima cu cuvinte greoaie dar cu ochii zambitori avea o inteligenta emotionala fantastica. Se straduia sa imi explice cu efervescenta si incantare tot felul de lucruri, si denota o atentie deosebita. Am realizat nevoia lui de invatare, inclusiv de lucru asupra limbajului cu un logoped. Cu siguranta limbajul intarziat era un factor de blocaj psihologic din experinta sa. La fel ca si el, am sustinut multi altii copii de varste diferite, adolescenti din centre de plasament la care am remarcat mult potential, pe langa aspecte de dezordine interioara ca agresivitate, atasament excesiv, o imagine de sine scauzta, neincredere, toate acestea provenind dintr-un fond de emotii negative proiectate din mediul de provenienta cat si din mediul de asistat. Putini dinte acestia chiar ajung oamenii de success, iar antrenamentul lor personal consta in vointa(determinare) si valorile positive afective dupa care se ghideaza.
Cred ca ceea ce ii programeaza pe oameni pentru success este un antrenament zilnic asemeni unui sportiv, care vine din copilarie. Copii supra dotati aveau un plus nu doar ca bagaj genetic mostenit sau un dar aparte, ci un mediu pozitiv, de incredere, un mediu pozitiv afectiv. In lucrarea mea de licenta am sustinut un studiu asupra adolescentilor si ce le favorizeaza succesul scolar. Am corelat rezultatele scolare obtinute cu teste de inteligenta, impreuna cu un test proiectiv “Cine sunt eu.” Definitorie pentru rezultatul obtinut a fost analiza imaginii de sine. Copii cu o imagine de sine buna, aveau rezultate mult mai bune la invatatura neinfulentate major de nivelul de inteligenta, spe deosebire de altii copii cu nivel de inteligenta considerabil dar cu o imagine de sine scazuta care inregistrau unele insuccese scolare. Desigur ca inteligenta peste medie poate aduce un aport semnificativ in succesul pe care il inregistram, insa am remarcat chiar si la copii supradotati ca este nevoie ca abilitatile lor special sa fie observate din timp, altfel se pot pierde intr-o zona a inadaptarii sociale.
Inclusiv practica clinica cu clientii in psihoterapie mi-a adus confirmari asupra acestor aspecte psihologice ce influenteaza succesul unei persoane. Am remarcat la adulti blocaje psihologice in dezvoltarea lor, in special blocaje de tip emotional, cat si tipare de gandire defectuoase. De cele mai mult am incercat sa ii ajut sa isi dezvaluie resursele si sa si le potenteze, aratandu-le o perspectiva diferita in a se privi pe sine, in a lua contact cu sine. Afirmatiile positive ne influenteaza convingerile. Setul noustru de convingeri este un set de mesaje inconstiente care ne poate programa pentru success.

Copii invata din relationarea cu mediul in care cresc, cu adultii, interiorizeaza mesaje care se transforma ulterior in tipare de gandire inconsteinta pe care le regasim in atitudinea si comportamentul la varsta adulta. Comportamente ca respingerea, cenzura , critica excesiva sunt daunatoare, la fel ca si posesivitatea, atasamentul afectiv excesiv, neimplicarea emotionala, abandonul, presiunea psihologica din partea parintilor in a atinge anumite standarde personale negand nevoile reale pe care le are copilul sau tanarul, lipsa confirmarilor positive, diverse comportamente pe care nu le constientizam in relatie cu copilul devin nocive pentru dezvoltarea sa ulterioara, putandu-I bloca sau ai amana succesul personal in afirmarea de sine. Mesaje de genul “eu nu pot”, “nu cred”, “nu este posibil”, “nu merit”, “nu sunt bun”, “nu ma simt iubit”, “nu ma accept”, “ma simt vinovat”, etc. sunt mesaje care ne pot bloca resursele personale. Mesajele cu care ma identific, primite prin raspunsul comportamental la un alt comportament de tip conditionat din copilarie(ex : “esti bun daca manaci tot din farfurie”) ne pot influenta imagina de sine in timp, in mod inconstient. Cu cate mesajele sunt mai pozitive, si eul este sanatos, cu cat ne identificam mai mult calitatile si le dam amploare venind in contact cu imaginea de sine percepand-o cat mai correct, cu atat avem mai multe sanse de reusita. Cu siguranta in maniera noastra personala.
Factori psihologici interni importanti (procese psihice reglatorii ) care ne influenteaza personal succesul, pot fi: – motivatia personala, vointa, afectivitatea, atentia, imaginatia (creativitatea). Acesti factori interni psihici, sunt innascuti in personalitaea noastra si ii putem potenta prin invatare. Contextul de invatare care ni se ofera sau pe care ni-l oferim este cel care ne poate influenta programarea educationala. Invatarea este experientiala , ea face suma achizitilor experientiale din mediu in care ne aflam(mediu scolar, familial, mediul in care locuim, etc). Comporatamentul este modelat prin invatare. Toate acestea pot fi prezente in educatia noastra. Chiar si cultura familiei, a mediului de provenienta poate influenta comportamentul pentru success. Putem cultiva o vointa puternica, putem creste nivelul de motivatie, putem influenta imaginatia transformand-o in creativitate oferindu-I unui copil un cadru de invatare propice, un cadru relational pozitiv. Am observat in practica mea cum emotiile negative pot inhiba aceste procese reglatorii, afectivitatea avand un rol foarte important. Creativitatea poate fi blocata de emotii negative. Spre exemplu frica exprimata in stari de anxietate, este una dintre emotiile care adesea blocheaza exprimarea de sine, poate influenta perceptia persoanei ataragand spre sine o perceptie negativa.
In programele educationale pe care le-am sustinut, am lucrat cu diverse tehnici si instrumente educationale nonformale, incercand sa creez un camp de incredere si de exprimare libera, structurand activitatile dupa nevoi. Copiii si tinerii au nevoie sa isi dezvolte abilitati de viata pe langa antrenamentul pe care il depun in scoala in a excela la diferite materii. Dezvoltarea de abilitati de viata reprezinta focalizarea activitatilor de pe formarea comportamentelor adaptative, prin valorificarea acestora, prin crearea unor situatii de învatare care transpun tinerii in viata reala și realizarea de conexiuni intre competentele specifice disciplinelor scolare și abilitatile de viata. Abilitati de viata pot fi : abilitati de gestionare a emotiilor, abilitatea de ascultare activa, abilitatea de comunicare persuasiva, abilitatea de a sumare a responsabilitatilor, abilitatea de rezolvare a problemelor, abilitatea de lucru in echipa, abilitatea de invatare independenta, abilitatea de gestionare a stresului, abilitatea de planificare si organizare, abilitatea de gandire critica, abilitatea de luare a deciizilor, abilitatea de negociere, acceptarea diferentelor, abilitati tehnice, abilitati de abordare a unui stil de viata sanatos, etc.
Dezvoltarea abilitatilor de viata poate fi un mod de programare in timp a succesului personal intr-un mediu psihologic pozitiv, favorabil care ajuta ca modalitate de raspuns la provocari, generand solutii personale.
Este necesar sa ne ideintificam de timpuri aptitudinile. Antrenate, ele devin reteta noastra de success impreuna cu o imagine de sine cat mai buna.
Proiectia nostra despre success se rezuma adesea la etaloane sociale: un manager de success, o femeie de afaceri de success, etc. Insa ce inseamna succesul personal ? Pot fi mame de success, fermieri de success, ingineri de success, oameni care ating o stare de bine, oameni care poate exceleaza prin pasiunea lor, oameni care cred in ceea ce fac, oameni care cred in ei insisi si in scopul lor, oameni care nu urmaresc in mod special sa atinga succesul, ci isi doresc sa fie foarte buni acolo unde ei se simt impliniti. Acei oameni se identifica cu scopul lor , se daruiesc unui scop sau unei pasiuni, sunt autentici.
Care sunt calitatile pe care le vedem la oamenii de success ? Sunt carismatici, atrag atentia prin atitudinea lor pozitiva fata de viata, pot avea o aura de forta si putere, sunt determinati, transmit incredere, au diferite calitati care ii fac sa se remarce. Aceste calitati sunt abilitati de viata dezvoltate in timp, intr-un traseu personal. Indiferent de tipul de personalitate pe care il pot avea diferiti oameni de success, calitatea comuna consta in increderea de sine, si o imagine de sine cat mai reala.
Succesul nu este un tipar, nu este innascut, el este dobandit in urma modului in care ne afirmam personal. Cu fiecare zi ne putem programa pentru success.

Autor: http://ultrapsihologie.ro/echipa/psiholog-vechiu-mihaela/