Elena Carmen Tuca, Psihologie, Radu Leca, Sindrom Down

INTERVENTIA TIMPURIE IN RANDUL COPIILOR DIAGNOSTICATI CU SINDROMUL DOWN : LOGOPEDIE (2)

In fiecare zi descoperim noutati in domeniile ce ne intereseaza. Daca ne intereseaza un singur domeniu, avem surpriza, ca doar uneori sa primim vesti deosebite despre descoperiri si evolutie. Pe mine, Radu Leca, ma intereseaza de 10 ani, Sindromul Down. Cred in existenta unei terapii experimentale ce transforma pozitiv copii si adolescentii cu Sindrom Down, aducandu-i aproape de realitate. In urmatorul articol, colega si prietena mea dna Psihoterapeut Elena Carmen Tuca, concretizeaza informatia referitoare la “INTERVENTIA TIMPURIE IN RANDUL COPIILOR DIAGNOSTICATI CU SINDROMUL DOWN“.

Elena Carmen Tuca
Elena Carmen Tuca

Cuvintele inseamna cunoastere si cu cat un copil invata repede cat mai multe cuvinte, cu atat creste si volumul informatiilor despre lume. Numarul cuvintelor pe care le stie inainte ca sa intre la scoala, influenteaza semnificativ progresul ulterior.

Creierul uman a dezvoltata o remarcabila abilitate pentru ca persoana sa poata invata sa vorbeasca, pentru ca apoi sa foloseasca aceasta limba vorbita pentru diferite activitati mentale. Ganditul, rememoratul sunt activtati ce tin de sfera “a vorbi in gand”. Avand in vedere toate acestea, un copil cu sindormul Down ce are o intarziere semnificativa a dezvoltarii limbajului, va avea, implicit, si o intarziere in a-si folosi procesele cognitive.
Limbajul este si modul prin care se comunica si care ajuta la dezvoltarea sociala. Prin limbaj, un copil invata sa spuna ce vrea, ce gandeste, ce are nevoie, ce simte. Mai tarziu, va putea folosi vorbirea in gand pentru a-si controla comportamentele..
Cu cat copilul cu sindromul Down invata sa vorbeasca mai repede, cu atat progresul in sfera cognitiva si sociala va fi mai mare.

Profilul limbajului si vorbirii asociat cu sindormul Down
Copii cu sindorm Down nu au aceleasi intarzieri in toare zonele de dezvoltare importante: social, cognitiv si al limbajului, profilul lor de dezvoltare avand deopotriva slabiciuni si puncte tari.
Cei mai multi copii cu Sindrom Down emit vocalele, insa consoanele dificile sunt omise sau inlocuite, grupurile de consoane fiind inlocuite cu altele mai usor de pronuntat, diftongii sunt redusi la o vocală, silabele reducandu-se spre sfarsitul cuvantului. Aparitia cuvintelor are loc dupa 2 ani si jumatate-3 ani, vocabularul fiind format din cel mult 20 de cuvinte (uneori si aceatea pronunţate incorect si neinteligibil). Copilul nu formeaza propozitii, nu diferentiaza sunetele in cuvinte, are dificultati la trecerea limbajului intern spre cel extern, nu cunoaste semnificazia multipl a cuvintelor.

Cauze ale intarzierii dezvoltarii abilitatilor de limbaj
Principalele cauze ale intarzierii dezvoltarii abilitatilor de limbaj sunt:

Memoria de lucru
Copii cu sindromul Down au un deficit la bucla fonologica, care este o componenta a memoriei de lucru. Memoria de lucru este capacitatea sistemului cognitiv uman de a stoca pe o durată scurtă de timp informatii relevante si de a opera cu acestea in paralel.

Bucla fonologica joaca un rol critic in invatarea unei limbi vorbite, Depozitul fonologic actionează ca o “ureche interne”, amintindu-si sunetele in ordinea in care s-au produs. In schimb, procesul articulator actioneaza ca o “voce interioara” si repeta seria de cuvinte (sau alte elemente de vorbire) pentru a preveni descompunerea acestora,

Deficitul buclei fonologice afecteaza, de asemenea, invatarea vocabularului si gramaticii.

Auzul
Marea majoritate a copiilor cu sindromul Down (80-90%) au deficiente de auz, ceea ce duce la un dificultati in ceea ce priveste limbajul si pronuntia de cuvinte,

Aparatului fono-articulator
Deficientele aparstului fono-articular sunt legate de dificultatile motrice ale copiilor cu sindromul Down, dificultati care sunt vizibile inca din primul an de viata si care afecteaza hranirea si mestecarea.
Cu alte cuvinte, rostirea timpuirie a cuvintelor este influentata de articulatiile existente si de aparatul fono-articular si nu invers.
Interventia timpurie: logopedie
Auzul, deficientele buclei fonologice si a aparatului fono-articulator ii fac diferiti pe copii cu sindormul Down. Iar programul de intreventie trebuie particularizat in functie de nevoile specifice ale fiecarui copil ce are aceasta afectiune..

Interventia logopedica timpurie are ca obiective:
• dezvoltarii motricitatii aparatului fono-articulator (musculatura obrajilor, buzelor, limbii),
• restabilirea echilibrului inspir-expir
• dezvoltarea percepţiei auditive şi auzului fonematic
• stimularea si promovarea limbajului.

Urmarirea obiectivelor interventiei logopedice timpurii il va ajuta pe copil sa emits unele sunete si ss articuleze cuvinte pe care insuficienta dezvoltare a musculaturii si deficitul de auz fonematic le impiedicau.
De asemenea, intervenţia timpurie este extrem de importanta in cazurilor de bâlbâiala primară, care apar deseori la copiii cu Sindrom Down.

Ca urmare a cercetarilor facute in randul copiilor cu sindromul Down, s-au evidentiat urmatoarele principii de interventie, de care este preferat sa se tina cont:
1. Se lucreaza pe cele patru domenii ale vorbirii si limbajului: comunicare, vocabular, gramatica si vorbire/pronuntarea propriu-zisa de cuvinte.
2. Se tine cont, pentru domeniile vocabular si gramatica, de intelegerea sensului cuvintelor si de producerea de cuvinte. Folosirea citirii are o foarte mare importanta in invatarea limbii vorbite. In particular, pentru prescolari, o activitate explicita pentru dezvoltarea limbajului este recunoasterea cuvintelor.
3 Se implica parintii in dezvoltarea limbajului copiilor cu sindromul Down, dat fiind faptul ca invatarea limbajului se face clipa de clipa, ceea ce implica relationarea cu familia si cu cei apropiati.

In continuare, prezint si cateva exercitii, sub forma unor jocuri pe care parintii le pot face acasa cu micutii lor (0-2 ani):

1. Asculta-ma
Antreneaza-ti copilul sa deosebeasca devreme sunetele, spune Sue Buckley, om de stiinta la Down Syndrom Education International, Tine copilul in asa fel incat sa iti vada fata, sprijinindu-i capul si usor, emite sunete precum”a-ah” and “oo-oo înainte de a trece la consoane timpurii, cum ar fi “ddd” și “mmm”. Foloseste miscari exagerate ale buzelor. Cel mic va incerca sa te imite.

2. Arata, Spune
Amintirea informatiilor verbale este mai dificila de facut in cazul personelor diagnosticate cu sindromul Down.. Ajuta copilul sa invete numele obiectelor familiare cu ajutorul gesturi simple, asociind de-o-potriva si cuvinte, spune Buckley, co-autor al cartii “Vorbirea si dezvoltare kimbajului pentru copii cu sindromul Down (de la 0 la 5 ani)”.
De exemplu, pune mana la ureche cand suna telefonul si spune “telefon” sau pretinde să bea dintr-o sticla sau o cana timp in care spui spune “bautura”.

3. Impreuna, tu si eu
Atrage atenția copilului cu un obiect precum o zornaitoare, jucarie preferata sau imagine și încurajeza-l să se uite la ea, timp in care ii vorbesti despre obiectul pe care il priveste. Treptat, creste durata de timp in care se uita cu interes la acel obiect, iar tu ii povestesti despre el. Acest exercitiu, confrom lui , Buckley “, ajuta copiii sa invețe limba mai repede si sa isi îmbunatateasca atentia.”

4. Cate unul, pe rand
In cartea sa “Abilitati de comunicare timpurii pentru copiii cu sindromul Down”, Libby Kumin prezinta un exercitiu simplu: . Impinge mingea inainte si inapoi, iar atunci cand o impingi spui “E randul lui mami sau tati”, iar cand micutul o atinge “E randul (numele copilului)”.
Insa dupa joaca, e randul pauzei,,,

In articolul ce urmeaza, voi continua sa prezint metode de interventie in ceea ce priveste dezvoltarea limbajului si vorbirii la copii cu sindromul Down.

Elena-Carmen Tuca
Psihoterapeut integrativ

cover 1