Autism

Tu cum ti-ai “picta” fericirea?

Tu cum ti-ai “picta” fericirea?

In fiecare dintre noi exista dorinta de a fii fericit, de a cunoaste sau a recunoaste fericirea si suntem surpinsi sa realizam ca fericirea nu depinde de cel de langa noi ci in mod real depinde numai de noi, de fiecare in parte. Baruch Spinoza spunea ca, fericirea reprezinta trecerea spiritului la o stare mai perfecta, iar durerea dimpotriva este trecerea la o stare inferioara, tu cum ti-ai definii propria fericire? Te-ai gandit vreodata la acest aspect?

Fiecare dintre noi isi gaseste fericirea in alta parte sub alta forma , pentru unii dintre noi fericirea inseamna sa ai posibilitatea sa ii spui persoanei dragi in fiecare dimineata “te iubesc” sau “esti foarte frumoasa astazi”, pentru o mama fericirea inseamna sa isi stranga in brate puiul de copil mult dorit si asteptat, pentru o familie care se lupta zi de zi cu sistemul fericirea inseamna cand copilul vine intr-o zi si rosteste cuvantul , ” mama”, chiar, daca are varsta de 6 ani deja iar exemple pot continuua. Dupa cum putem observa, fericirea inseamna simplitate, nu inseamna “ o piesa de teatru” jucata prost sau foarte bine sau un rol pe care l-ai jucat si invatat bine inainte sa te prezinti pe scena numita viata.

Astazi putem aborda aceasta tematica din multe perspective , dar cel mai important este sa traim ceea ce incercam sa explicam. A explica fara a traii ceva, inseamna doar a reproduce ceva de care vrei sa pari foarte sigur, dar in interior sa fie de fapt un vid greu de “imbracat”. Putem sa devenim mai fericiti , daca permitem creieului nostru posibilitatea sa experimenteze, sa se antreneze pentru fericire. Daca ii oferim in fiecare zi aceeasi “placa”, aceeasi oameni, aceleasi locuri, nu vom avea ocazia sa facem diferenta dintre placere si fericire. In fiecare moment cand invatam ceva nou in creierul nostru are loc o transformare , iar intre celule apar noi conexiuni.

Noi oamenii speram adesea ca fericirea sa vina de la sine si o sa dau exemple de cateva situatii reale din viata fiecaruia dintre noi : avem un proiect de incheiat si ne spunem “daca s-ar termina si cu acest proiect as fii fericita”, “daca mi-as gasi odata jumatatea as fii ceea mai fericita”, de fapt in spatele acestor situatii de viata sta ideea ca o viata fara suferinta este intodeauna o viata fericita. Dar asa cum ne arata sudiile de specialitate din zile noastre , sentimentele pozitive si cele negative din creier sunt generate de sisteme diferite , astfel ca , pentru a te simti bine nu este suficient sa fii la adapost de suferinta . Dupa cum cu totii cunoastem creierul nostru este reprezentat de emisfera stanga si emisfera dreapta, am putea sa spunem ca dreapta reprezinta nefericirea , iar stanga fericirea, dar este total eronat , deoarece nu exista o parte dominate numai de emotii si o parte dominata numai de ratiune, cele doua partii cotribuie la creearea si prelucrarea emotiilor.

Conform sudiilor de neuropsihofiziologie din ziua de azi, se pare ca avem o emisfera a fericirii si o emisfera a nefericirii, dar ca aceste doua emisfere sunt strans legate, iar un om nu poate sa fie doar fericit sau doar nefericit, daca s-ar intampla acest aspect, ar insemna sa fim programati asemenea unor robotei, dimpotriva trebuie sa ne dorim zi de zi sa ne dezvoltam tot mai mult creierul astfel incat el sa simta savoarea fericirii.
Creierul este centrul de control al sentimentelor pozitive, iara fericirea este izvorul tineretii ceea ce inseamna ca, cu cat incercam sa vedem fericirea in fiecare lucru marunt pe care il experimentam cu atat mai mult reusim sa pastram sufletul tanar si deschis in a experimenta situatii noi.

Nu exista suflet imbatranit, dar exista suflet greu incercat , care nu si-a mai daruit posibilitatea de a vedea si a spera ca exista fericire dincolo de suferinta, desi pare pardoxal din suferinta se poate naste fericirea si invers, insa de noi depinde cat de mult ne dorim sa fim fericitii si modul in care ne reprezentam acest sentiment pozitiv si videcator pana la urma numit fericire.

O persoana diagnosticata cu o boala grava, reuseste sa faca mult mai bine fata tratamentului , daca reuseste sa isi mentina picatura de fericire prelinsa din lucrurile marunte intamplate zi de zi. O persoana care si-a pierdut locul de munca, reuseste mult mai usor sa vada dintr-o alta perspective situatia in care se afla daca este ajutat sa nu se mai simta neajutorat si inutil si readucandu-i in prin plan momentele in care el este in contininuare o persoana utila, o persoana care sa isi permita sa zambeasca , chiar daca momentan si-a pierdut locul de munca.

Cred ca trebuie sa invatam sa fim fericiti cu lucrurile marunte , pentru ca nestiind sa apreciem un lucru marunt pierdem din vedere faptul ca pentru a ajunge sa ai un lucru maret in viata trebuie sa urmezi pasi, sa gasesti solutia obstacolelor si nu sa sari peste ele.

In incheierea articolului o sa va prezint beneficile unei terapii de care cred ca o mare parte dintre dumneavoastra ati citit sau ati auzit asa “razant cu pamantul”:
Terapia” Robinson Crusoe” care spune ca stimularea creierului reprezinta o masura impotriva tristetii , alta masura este inarmarea contra gandurilor si sentimentelor negative. Robinson si-a spus atunci cand s-a vazut singur si lipsit de speranta salvarii pe o insula pustie ca nimic nu poate sa fie atat de groaznic incat sa te duca la disperare , astfel se spune ca el a luat un creion gasit in epava vasului si a facut un bilant .

Rau                                                         Bine

Am esuat pe o insula pustie………………..Dar sunt in viata si nu m-am

Fara speranta de a ma intoarce vreodata acasa……………Inecat ca restul camarazilor mei.

Sunt un caz aparte , cel mai…………………………….Din tot echipajul sunt singurul

nenorocit dintre oameni……………………………………..care a ramas in viata.

Apoi si-a spus “Din acel moment am ajuns la concluzia ca este posibil sa ma simt mai fericit asa, esuat pe o insula decat in orice alta situatie.” Credeti ca s-a amagit singur privind astfel situatia? Eu cred ca nu, pentru ca ambele situatii erau la fel de grave daca putem sa spunem asa, insa de cele mai multe ori conteaza foarte mult punctul din care privesti situatia, iar a privii partea plina a paharului de foarte multe ori aduce beneficii pe termen scurt, chiar daca lucrurile nu se intampla intotdeauna atunci cand ne dorim. Priveste mereu aici si acum.

Psiholog Alexandra Ababi

Publicistica Coach Radu Leca