Psihologie

Leaderul / Exemplul personal

Leaderul / Exemplul personal SĂ FII – SĂ ŞTII

„Exemplul personal nu este doar unul dintre factorii motivanţi. Este cel mai important”.
(Bo Short, autor şi expert în leadership)
SĂ FII, SĂ ŞTII, SĂ FACI exprimă clar şi concis caracteristicile unui leader. Leadership-ul înseamnă să iei parte la acţiune, dar aici este mai mult să fi un leader decât ceea ce faci. Caracterul şi competenţa, SĂ FII şi SĂ ŞTII, stă la baza (fundamentează) a tot ceea ce un leader face. Să fi un leader nu este uşor. Nu există soluţii ….pentru provocări, şi nu există nici o scurtătură către reuşită. Oricum, instrumentele (uneltele) sunt la dispoziţia fiecărui leader. Depinde de el să le stăpânnească (capete) şi să le folosească.
Felul în care tu te comporţi şi îţi îndeplineşti sarcinile defineşte cine eşti tu ca persoană/om.

SĂ FII
Caracterul descrie (ilustrează) forţa interioară a unei persoane, …SĂ ŞTII, SĂ FACI. Caracterul te ajută să şti ce e bine; mai mult decât atât, îmbină acele cunoştinţe cu practica (acţiunea). Caracterul îţi dă curajul să faci ceea ce este corect indiferent de circumstanţe sau de consecinţe.
Îţi demonstrezi caracterul prin comportamentul tău. Una din principalele responsabilităţi ca şi leader este să-ţi înveţi subalternii valorile organizației.
Înţelegând valorile şi atributele unui leader este doar primul pas. De asemenea trebuie să îmbrăţişezi valorile organizației şi să dezvolţi atributele de leader, să te obişnuieşti cu ele până devin obicei. Trebuie să-ţi înveţi subalternii prin acţiune şi exemplu şi să-i ajuţi să-şi dezvolte atributele de leader.
Autodisciplina, rigoarea, punctualitatea şi respectarea programului propriu de lucru şi deopotrivă a subalternilor.
Conduita în acord cu exigenţele organizației, meticulozitatea în planificarea şi desfăşurarea activităţilor curente, respectul dovedit în raporturile cu superiorii, limbajul folosit, încadrarea în programul orar, utilizarea eficientă a timpului de lucru, perseverenţa cu care urmăresc să realizeze ceea ce şi-au propus, impresionează pozitiv pe subalterni, determină respectul autentic al lor faţă de şefi.
Puterea exemplului este decisivă, el fiind – aşa cum scria J.B. Massillon – , “ calea prescurtată a convingerii ”.
Modelul după care se formează subalternii este chiar şeful lor direct. De la acesta ei vor învăţa prin imitare majoritatea modelului comportamental, deci responsabilitatea în acest sens este maximă.
În permanenţă subalternii privesc şi imită ceea ce faci. Este cel mai rapid mod de a învăţa. Exemplul personal inspiră subalternii, determinându-i să facă lucruri pe care nu se credeau în stare să le realizeze. Ca leader ai datoria de a stabili standardele celor pe care îi îndrumi. Aspectul tău exterior, comportamentul, pregătirea şi exemplul personal constituie un exemplu pentru subalternii și colegii tăi.
Dacă standardele tale sunt ridicate le poţi pe bună dreptate cere şi lor acelaşi lucru. Dacă dimpotrivă tu însuţi nu ai standarde ridicate le ceri prea mult subalternilor, ceea ce va duce la pierderea respectului şi a încrederii din partea lor. Ţine minte, imaginea ta se reflectă prin imaginea subalternilor tăi. Arta conducerii este predată prin exemple. Tehnicile de aplicare ale acestui principiu sunt:
• arată-le subalternilor tăi că şi tu faci acelaşi lucru pe care îl ceri şi lor;
• fii în formă, bine îngrijit şi corect îmbrăcat;
• menţine un aer optimist; motivează-le succesul: cu cât situaţia este tensionată cu atât mai mult trebuie să adoptaţi o atitudine de calm şi încredere;
• insuflaţi-le iniţiativa şi promovaţi spiritul de iniţiativă;
• evită să favorizezi pe cineva;
• fii alături de subalterni tăi în caz de pericol şi la nevoie, demonstrându-le astfel dorinţa de a le fi aproape în situaţii dificile;
• permiteţi-le să joace roluri de conducător însă evitaţi o supraveghere foarte amănunţită pentru dezvoltarea artei de conducere în rândul subalternilor.

SĂ ŞTII
Napoleon Bonaparte spunea “ nimic nu este mai imoral decât să faci o meserie pe care nu o cunoşti”.
Competenţa este primul şi cel mai important factor care are drept consecinţă respectul, încrederea, siguranţa, ascultarea, subordonarea. Leaderul de succes este un elev care învaţă mereu din cărţi, din reviste de specialitate, din experienţa altora şi chiar cea proprie, deşi înţelepţii antici, spuneau, cam exagerat poate că “ deştepţii învaţă din experienţa altora, iar proştii învaţă pe pielea lor”
Un leader adevărat nu se mulţumeşte doar să ştie cum va face pentru a termina împreună cu organizaţia ziua de azi; trebuie de asemenea să vă preocupe de ce va fi nevoie mâine. Trebuie să te străduieşti să-ţi stăpâneşti bine meseria şi să te pregăteşti să o preiei pe cea a şefului tău. Pe lângă asta, pe măsură ce îţi cresc responsabilităţile, te vei confrunta cu echipament nou, idei noi, şi noi căi de a gândi şi face lucrurile. Trebuie să înveţi să aplici toate acestea pentru a-ţi îndeplini misiunea.
Îndeplinirea cu succes a unei sarcini depinde de cât de bine cunoaşteţi capacităţile echipei. Dacă le încredinţaţi o sarcină pentru care nu au fost antrenaţi, fiţi sigur că veţi avea un eşec. Eşecul diminuează moralul şi încrederea în sine a echipei. Căutaţi teme provocatoare dar asiguraţi-vă că subalternii sunt pregătiţi şi în stare să ducă la bun sfârşit misiunea.

SĂ FACI
În permanenţă subalternii te privesc şi imită ceea ce faci. Este cel mai rapid mod de a învăţa. Exemplul personal inspiră subalternii, determinându-i să facă lucruri pe care nu se credeau în stare să le realizeze. Dacă standardele tale sunt ridicate le poţi pe bună dreptate cere şi lor acelaşi lucru. Dacă dimpotrivă tu însuţi nu ai standarde ridicate le ceri prea mult subalternilor, ceea ce va duce la pierderea respectului şi a încrederii din partea lor. Ţine minte, imaginea ta se reflectă prin imaginea subalternilor tăi.
Leaderii acţionează. În tot ce fac ei îşi folosesc întreaga cunoaştere, credinţele şi experienţa pentru a asigura scopul, direcţia şi motivaţia. Aceste lucruri trebuie să fie foarte clare pentru toţi membrii organizației, în orice moment. Leaderii muncesc pentru a influenţa oameni, operează pentru a îndeplini misiunea şi acţionează pentru a îmbunătăţi organizaţia. Ca şi în cazul deprinderilor leaderului, acţiunile leaderului sporesc ca scop şi complexitate pe măsură ce se trece de la poziţia de leader direct la poziţia de leader strategic şi organizatoric.
Dezvoltarea deprinderilor, atributelor şi valorilor morale corecte constituie pregătirea pentru actul de conducere. Conducerea nu devine efectivă până când nu acţionezi. Leaderii care trăiesc conform principiilor morale, care etalează atribute de leader, care sunt competenţi, care acţionează permanent aşa cum şi-ar dori să acţioneze şi oamenii lor, acei leaderi vor reuşi. Leaderii care mai mult vorbesc şi nu-şi pot susţine vorbele cu faptele, vor eşua pe parcurs.
Termenul de leadership descrie un set de comportamente, nu un grup de oameni care ocupa anumite poziţii sau posturi intr-o organizaţie sau alte sisteme sociale. Leadershipul consta in acele comportamente, asumate de o persoana, care au asupra celorlalţi un impact mobilizant şi motivant la o acţiune sau o credinţa, cu condiţia ca aceştia sa nu fie in stare, singuri, de asemenea comportamente sau sa adopte aceste credinţe, alegând astfel sa urmeze persoana care şi le asuma – leaderul.
Eficienta in conducere este legata direct de modul de gândire al leaderului despre sine, despre cei care îl urmează, despre organizaţie si mediu. Literatura de specialitate este bogata in asemenea exemple de acţiuni si comportamente de leadership. Dar cele mai multe modele fac referire la o rata limitata de alegeri. Deciziile pe care le iau leaderii trebuie sa reprezinte un continuum între micro-leadership si macro-leadership.
Natura unui leadership eficient se schimba in funcţie de “domeniul” organizatiei si, la orice nivel, aceasta eficienta este dependenta de consensul ambelor parti – leaderul si cei care îl urmează.
Trebuie să-ţi demonstrezi abilitatea ca să-ţi îndeplineşti misiunile. Ca să faci asta trebuie să fii capabil să răspunzi la întrebări şi să demonstrezi competenţă în ocupaţia ta.
Respectul este răsplată acelui leader care arată competenţă. Competenţa tehnică şi tactică poate fi învăţată din cărţi sau prin antrenament în munca pe care un leader o face.
Leadership-ul direct are cea mai răspândită arie. Este întâlnit în acele organizaţii unde subalternii îşi văd liderii tot timpul. Aria de influenţă a liderului direct se întinde de la câţiva oameni până la câteva sute de oameni a căror viaţă este în mâna sa.
Liderii direcţi îşi dezvoltă subalternii unul câte unul; oricum ei influenţează organizaţia prin subalternii lor.

Autor: Psiholog Mihaiela (Grimbovschi) AVRAMESCU

Articol primit prin email, citit, editat, optimizat seo, publicat de catre Radu Leca