Autism

Ajuta! Priveste Dincolo de Aparente!

Autismul – Dincolo de eticheta e intotdeauna un “Soare”-
Priveste Dincolo de Aparente

Autismul- probleme – tehnicii si solutii

Pentru a identifica problemele copilului cu autism avem nevoie in primul rand de o evaluare complexa a copilului, acesta este una din problemele de care se lovesc marea majoritate a parintilor, fie diagnosticul nu este unul pus corect sau uneori se pune mult mai tarziu ceea ce inseamna un inceput cu “stangul”, dar nu ceva imposibil.

In domeniul tulburarilor de comportament si de dezvoltare, demersul complementar de evaluare clinica (constituit in sisteme) a fost resimtit in mod progresiv ca o necesitate. Aceste sisteme nu se substituie examenului clinic, ci il sustin. Ele permit transcrierea in cateva cuvinte a observatiei cotidiene si faciliteaza astfel dialogul intre diferitele persoane implicate. Diversele sisteme puse la punct permit masurarea comportamentelor si a functiilor, asa cum alte evaluari clinice implica o cuantificare a datelor observatiei medicale ca pulsul, temperatura si tensiunea arteriala.

alphabet-379221_1280Sistemele evaluarii clinice (scale, chestionare) au ca punct de plecare listele simptomelor comportamentale, carora le sunt aplicate elementele de masura, permitand aprecierea diverselor grade de intensitate sau de frecventa.

Primul nivel de observatie: evaluarea comportamentelor
Plecand de la aceasta evaluare, va fi posibila:
1. definirea sectoarelor comportamentale, in care manifestarile sunt in mod special inadaptate,
2. urmarirea evolutiei notelor comportamentale in cursul terapiei.
Al doilea nivel al observatiei: evaluarea functionala
Aceasta metoda provine din conceptia neurofiziologica asupra autismului. Evaluarea comportamentelor, a dezvoltarii si a functionalitatii copiilor autisti cu ajutorul scalelor si al testelor adecvate este indispensabila pentru prezicerea diagnosticului, pentru determinarea severitatii tulburarilor si elaborarea proiectului terapeutic individualizat.

Evaluarea dezvoltarii mintale si globale la copiii autisti
Evaluarea psihologica a tulburarilor mintale in cadrul autismului, ea presupune, la randul ei, posibilitatea unor abordari diferite, dintre care le amintim pe cea psihometrica si pe cea clinico-experimentala, ca fiind cele mai importante.

Examinarea unui copil autist necesita respectarea unor reguli elementare. Inainte de a propune probele din cadrul testelor, este de dorit realizarea familiarizarii copilului cu locul si cu examinatorul.
Clinicianul trebuie sa dea dovada de multa rabdare, ingeniozitate si perseverenta pentru a-i permite copilului sa se destinda, sa nu alunece in stereotipii si pentru a-i facilita motivatia. De asemenea, sala in care se desfasoara examinarea trebuie sa fie silentioasa, cu decoratii discrete si bine luminata. Activitatile sunt propuse tinand cont de interesul si atentia copilului.

Abordadrea psihometrica
Testele psihometrice furnizeaza date cantitative legate de functiile psihice, in ceea ce priveste inteligenta, exprimate in coeficientul de inteliganta Q.I. Pentru posibilitatea elaborarii unui proiect educativ si terapeutic adecvat, datele calitative obtinute la diferite subteste constituie o baza extrem de utila.

Abordarea clinico-experimentala
Metoda clinica, invocata printre altii de J. Piaget, permite, cu ajutorul diverselor sarcini cognitive si sociale, punerea in evidenta a diferitelor strategii de rezolvare a problemelor, a modurilor si mijloacelor de comunicare utilizate de copil.

Daca subiectul nu reuseste sa gaseasca singur solutia problemei, o alta procedura de evaluare consta in a-l ajuta, a-l asista, aratandu-i comportamentele care permit intelegerea sarcinii. Daca, dupa acest demers, copilul reuseste, nivelul corespunzator de intelegere este numit „nivelul de dezvoltare potential”. Distanta dintre cele doua niveluri corespondente „zonei proxime dezvoltarii” sau „potentialului de invatare”; este vorba de un spatiu individual de progres, in care sunt asteptate o serie de achizitii din partea copilului.

Tehnicile de evaluare psihologica presupun punerea in lumina a elementelor care caracterizeaza comportamentul, dezvoltarea si functionarea copilului autist si vizeaza realizarea unui portret individual al acestuia.

Evaluarea dezvoltarii psihice, cuprizand atat dezvoltarea psihomotorie cat si cea cognitiva, se realizeaza prin intermediul unor teste clasice de evaluare a dezvoltarii globale, care pot fi utilizate, in unele cazuri si pentru copii autisti: Scala Burnet-Lezine, Scala de aptitudini McCarthy, Scala de dezvoltare cognitiva Chevrie-Muller, Scalelel de dezvoltare Griffiths, la care se adauga scale avand o specificitate mai mare pentru domeniul autismului.

Aceste din urma evaluari specifice sunt efectuate cu ajutorul testelor sau scalelor care tin seama de particularitatile tulburarilor din autism si exploreaza anumite sectoare ale dezvoltarii psihice, alterate cu precadere copilului autist. Parintii in prezent au posibilitatea de a consulta grafice legate de dezvoltarea copilasului lor , daca copilul lor parcurge aceleasi etape de ordin psihic, mental, lingvistic si social pe care le pargurg majoritatea copiilor tipici.

Se poate intampla ca un copil care sufera de TSA sa se dezvolte neuniform , adica sa fie precoce in anumite domenii si sa evolueze mai tarziu in altele, desigur acest lucru ingreuneaza situatia parintelui si il poate deruta si mai mult pe parinte. Un copil cu manifestarile acestea poate sa inceapa sa vorbeasca foarte devreme, dar achizitia mersului sa se dezvolte relativ tarziu, respectiv sa aiba probleme in ceea ce priveste capacitatile motorii, cum ar fi aceea de a alerga sau a sarii.

De asemnenea sunt cazuri in care copilul isi dezvolta capacitatile de a imita , dar ulterior sa duca aceasta capacitate la extrem , imitand si repetand identic anumite gesturi ale altor persoane, fara a intelege cu adevarat ce face (aceasta afectiune este cunoscuta sub numele de “ecopraxie”).

Am vrut sa revin cu aceste detalii chiar daca sub o forma sau alta le regasiti si pe “google”, sau in articolele scrise despre autism dare le reprezinta o informatie importanta in ceea ce priveste tehnicile potrivite dezvoltarii armonioase a copilului cu TSA.
Mai jos o sa prezint cateva tehnici sustinute de specialist din domeniu in ceea ce priveste recuperarea copilului cu autism:

“Terapia de Integrare Senzoriala” si Utilizarea Auti-comunicarii
Prin Terapia de Integrare Senzoriala se incearca (se doreste) ca copilasul sa poata absorbi si procesa mai bine informatia de natura senzoriala. Integrarea senzoriala implica preluarea unei informatii prin intermediul simturilor, organizarea si integrarea ei in creier.Terapia de Integrare Senzoriala se concentreaza asupra a trei simturi tactil (atingere), vestibular (al miscarii) si proprioceptiv (pozitia corpului).

Un copil poate avea un sistem senzorial care nu functioneaza corespunzator , in sensul ca unul sau mai multe simturi reactioneaza in mod exagerat, reactioneaza prea slab sau nu reactioneaza deloc la stimuli veniti din mediu . (Exemplu : este posibil sa aiba reactii exagerate la anumite sunete, texturi sau stimuli vizuali sau sa reactioneze slab la durere). In acest caz exista anumite metode specifice prin care ajutam copilasul sa se obisnuiasca cu acele sunete, sa poata sa atinga anumite texturi, cu multa rabdare vom reusi. Utilizati in lucrul cu copilasi vostri tot ce aveti in casa ( de la alimente si pana la texturi pentru a se obisnui cu el atat la nivel senzorial cat si la nivel psihic- de exemplu folositi boabele de orez in a desena o floare impreuna cu el, lasati copilul sa se joace cu mainile in faina, in gris, lasati copilul sa guste pe ceea ce pune mana, desigur avand grija sa nu ii faca rau).

Auti- comunicare
Atunci cand interactionam sau ne dorim sa interactionam sau pur si simplu inalnim cu copil cu autism sau Sindrom Asperger, trebuie sa ne adaptam la modul lui de percepere, de gandire si de comunicare. Daca ne folosim de cunostintele de intelegere ale copilului autism putem relationa relativ usor cu el. O sa cititi mai jos cateva idei pentru auti-comunicare asa cum a fost numita comunicarea cu un copil cu autism de autoarea cartii “Give me 5”- Colette de Bruin.
• Fiti clar si previzibil in comunicare;
• Urmariti mai intai povestea lui, apoi el o poate urmarii pe a voastra;
• Priviti si urmariti copilul prin auti-ochelari;
• Preferati o sarcina in locul unei intrebari;
• Fiti placut , dar ferm in atitudine si comunicare;
• Numiti ceea ce doriti in mod explicit, ferm, concret si detaliat (Unde, cum, ce, cine, cand);
• Nu lasati loc de indoiala in modul de vorbire si atitudine;
• Subtitrati comportamentul vostru si al lui , ca si sentimentele, experientele vizuale, gandurile amandurora cat si stuatia asteptata;
• Problema lui este cautarea claritatii (fiti deci mai clar) !
• Adaptati glumele sau ocolitile, nu utilizati sarcasmul;
• Ajutati-l sa mentina linia principala in povestea sa
• Nu intrati in discutie
• Controlati-va proprile emotii;
• Ocoliti intrebarile “de ce”;
• Explicati “de ce” dupa fapte, reguli si intelegeri , nu dupa princeperi sau sentimente;
• Cand nu intelege ceea ce ii spuneti folositi o vizualizare simbolica;
• Cautati “intrebarea adevarata din spatele altei intrebari “;
• Indepliniti exact promisiunile si intelegerile.
• Pastrati ora stabilita.
In incheiere dragii mei , parinti, prieteni care la randul vostru aveti, frati, surori, cunostinte, amici care au fost diagnosticati cu TSA, amintiti-va ca AUTISMUL NU E O ALEGERE!

Surse info. : “Sa intelegem Autismul”- Karen Siff Exkorn
“Give me 5”- Colette de Bruin

In fiecare zi intalnim oameni noi, intalnim suflete pe care, le intalnim deloc intamplator, asa mi s-a intamplat mie acum cateva luni sa intalnesc un alt copilas minune cu elemente din spectrul autist. La prima vedere era un copil la fel ca si ceilalti, poate un pic prea mult preocupat de ustensile casnice. Un copil vessel, care contrar miturilor stia sa se bucure si sa zambeasca atunci cand i se intamplau lucruri minore. M-am gandit sa vin cu un nou articol despre copiii deosebiti, copiii minune desi am mai scris articole pe aceasta tema.

Incepem cu o categorie speciala a autismului si anume Sindromul Asperger, asa cum deja probabil multi dintre dumneavoastra sititi ca, sindromul Asperger se mai numeste si “autism inalt functional”.
Sindromul Asperger face parte din tabloul clinic al autismului si reprezinta un grup de ”boli” care includ autismul si alte “boli” cu simptome asemanatoare, cum ar fi probleme cu exprimarea verbala si comunicarea si tipare repetitive si restrictive de ganduri si comportamente. Persoanele diagnosticate cu Sindromul Asperger prezinta probleme tipice autismului in ceea ce priveste interactiunea sociala si comunicarea, dar au inteligenta si abilitatile verbale aproape de cele normale. Si uneori chiar peste nivelul de inteligenta a unui copil care nu poarta acest diagnostic. Sindromul Asperger este considerat ca fiind cea mai usoara manifestare din spectrul autismului.

Spre deosebire de alti copii diagnosticati cu TSA, copiii diagnosticati cu Sindrom Asperger , au un vocabular bogat, expresii ample, exprimarii detaliate , au pasiuni aparte (le plac calatorilie, istoria, geaografia , matematica), dar prezinta dificultati in intelegerea metaforelor “ca pestele pe uscat”, “ca nuca-n perete”si prefera explicatile date in detaliu, fiind ei atenti la detaliu.

Din experienta mea in lucrul cu copiii cu Sindrom Asperger , raspund bine la povestile terapeutice ele avand in marea lor majoritate o morala ei , reusesc usor sa ajunga la intelegerea povesti daca ea este relatata folosindu-ne de imagini sau chiar in prezentarea ei folosindu-ne de papusi sau alte material pe care le avem in recuzita de la locul unde are loc terapia.

Important de retinut este faptul ca unele persoane cu diagnosticul de Sindrom Asperger pot sa fie diagnosticate in acelasi timp cu ADHD, nu este o nota obligatorie, dar putem sa intalnim si astfel de cazuri. Asta insemnand ca la unele persoane un tratament specific ADHD poate sa aduca imbunatatiri in ceea ce priveste dezvoltarea lor armonioasa pe viitor, dar tin sa repet nu este ceva ce intalnim obligatoriu la toti copiii diagnosticati cu elemente din spectrul autist.
Un alt aspect important si de retinut este faptul ca, o mare parte din persoanele diagnosticate cu Asperger , raspund foarte bine la reguli. Aminteam intr-un articol de al meu despre tabelul de sarcini, care functioneaza foarte bine atunci cand vorbim de o persoana diagnosticata cu Asperger.

Lista poate sa fie privita ca o enumerare a intelegerilor pe care le aveti (cu educatori, terapeuti, alte persoane din preajmea copilului).

Modelul unei liste a sarcinilor :

Lista sarcinilor pentru
Data:
Subiect:
Completat de :

CAND CE CUM UNDE CINE

letters-66952_640Notati fiecare pas in coloana “CE”-faceti pasii cat mai detaliati sau cat mai simpli in functie de ceea ce poate sa faca copilul in mod sigur si singur. Pasii sa fie trecuti in ordinea corecta si cu timpul necesar pentru executare. Pentru a fi mai parctic si mai usor coloana “CAND” a fost plasata la inceputul listei. Trebuie sa tii minte ca prea mult timp pentru pauze este timp neumplut ( deci timp pierdut pe lucruri care nu ne ajuta).

Planificati totul exact, fiecare sarcina sa fie legata de cealalta ca zalele unui lant. Fiti clari si folositi cat mai multe detalii despre “UNDE” si cu “CINE” se vor executa aceste sarcini.
Surse : GIVE ME 5- Collete de Bruin
Nu “ignora” semnele pe care copilull tau ti le transmite pentru ca aceste semen mai tarziu te vor ajuta sa intelegi ca nimic nu este imposibil daca crezi si faci ca lucrurile bune sa prinda contur .

O sa citesti mai jos o lista cu manifestarile timpuri caracteristice TSA ,conform NMH (Institutul Pentru Sanatate Mintala- “Autismul- Karen Siff Exkorn”):
• Copilul nu scoate sunete nearticulate , nu arata cu degetul si nu face anumite gesturi , care au o anume semnificatie pana la varsta de un an.
• Copilul nu rosteste nici un cuvant pana la varsta de 16 luni.
• Copilul nu leaga doua cuvinte pana la varsta de doi ani.
• Nu raspunde atunci cand este strigat pe nume.
• Pierde din abilitatile de comunicare si cele sociale pe care le-a intalnit.
• Priveste rar in ochi persoanele cu care vine in contact.
• Pare ca nu este in stare sa se joace cu jucarile.
• Exagereaza in a pune in ordine jucarile sau alte obiecte.
• Este atasat in mod deosebit de o anumita jucarie, respectiv de un anumit obiect.
• Nu zambeste.
• Cateodata pare sa nu auda bine.

Mintea ta este comoara ta… accepta-te pe tine insuti…

Nu cauta ceva ce iti doresti in ceilalti din jurul tau, cauta in sine, invata sa te descoperi pe tine, ca sa poti sa ii faci pe ceilalti sa te observe, cauta sa te folosesti de energia ta, nu o risipi, suntem energie si plecam in energie.
Cu siguranta intalnim zi de zi persoane care au un extra plus de energie si pentru ca nu stiu sa-l foloseasca in asa fel incat sa-si faca ziua mai productiva, ne transfera noua aceea energie, iar daca corpul, nostru nu si-a folosit pentru sine propria energie, surplusul de energie, care ne este trasferat , nu este decat o supra incarcare , o supra solicitare de aici si durerile de cap, starea de disconfort pe care o simtim, cand ne intalnim cu anumite persoane.
Campul uman este organizat pe langa niveluri si in centre de energie, numite chakre- care inseamna in sanscrita “roata de lumina” si fiecare dintre ele seamana putin cu o palnie sau un vartej care se roteste. Atunci cand se roteste se petrece un schimb constant de energie cu mediul inconjurator, energia iese prin chakre spre lume si intra din campul unificat spre interiorul corpului. Energia pe care o primim din exterior hraneste si sustine campul individual si corpul fizic al fiecaruia dintre noi.

Spuneam mai sus ca surplusul de energie primit de la o alta persoana ne poate afecta negativ la fel si chakrele sunt afectate de starea ta de constinta . Daca o persoana cu care intri in contact iti provoaca sentimente negative aceste centre de energie ale corpului uman se distorsoniaza si isi pierd echilibrul .Cand simtim acestea inseamna ca ele au incetat sa mai aduca spre interior energie proaspata , trimitand energie doar spre afara , si atunci campul- corpul tau este epuizat si sensibil la problemele de sanatate si mult mai receptiv la energile negative din jurul lui.
Corpului uman ii corespund sapte chakre majore si douazeci minore , fiecare chakra isi are propriul scop in relatie cu zona de constiinta , pe care o influenteaza . Ea are tendinta sa te influenteze sa iei o anumite decizie sau sa te indrepti intr-o anumita directie. E ca si cum fiecare chakra ar avea o minte proprie. Asadar, acorda mai multa atentie la undele transmise de campul tau energetic, s-ar putea sa fii suprins/a de cat de important este sa vezi si sa iti simti interiorul.

Nu de putine ori am citim in ultima perioada despre gandirea pozitiva care la randul ei atrage energia pozitiva, care este oare rolul gandirii pozitive in videcarea unei persoane depresive?
Dupa cum probabil ca deja stim cu totii ca depresia poate sa apara ca sentiment tranzitoriu normal, ca o trasatura de personalitate ( cum sunt persoanele melancolice, aplatizate afectiv- predominand o gandire negativa) sau ca un simptom vazut intr-o larga varietate de tulburari. De asemenea printre simptomele principale in diagnosticarea depresiei se regasesc lipsa de energie- ceea ce explica exact ce am spus mai sus si anume ca centrele noastre energetice au incetat sa mai aduca spre interior energie proaspata si atunci corpul este epuizat, lipsit de putere si transfera mai departe corpului si mintii noastre aceasta informatie negativa ducand la o capacitate redusa de concentrare, tristete, ganduri negative , sentimente de vinovatie, reactii incetinite. Dupa cum spunea si marele maestru Osho , noi toata ziua gandim , gandirea ne arata doar ca dispunem de mai multa energie, decat folosim pentru a traii. Chiar si atunci, cand traim depresia gandim, dar e o gandire negativa pentru ca risipim ceea ce primim, ratam viata reala pentru ca nu folosim energia primita si existenta in interiorul nostru. O gandire pozitiva, e o alegere, de noi depinde daca facem acesta alegere sau nu, oamenii pozitivi atunci cand traversam o astfel de incercare nu ii intalnim intamplator, ei vin pentru a ne arata ca avem in noi resurse si solutii. Accepta pe cel de langa tine, dar mai intai de toate accepta-te pe tine si energia ta .

Sa acordam atentie la aspectele cu ce am fost inzestrati o sa ne aduca bucurie, culoare, pozitivism in viata noastra, de mintea noastra depinde daca avem sau nu un corp sanatos.
“Atunci cand energile proaspete vor curge , foloseste-le astazi- fa ca ziua de azi sa fie completa in sine; ziua de maine va avea singura grija de ea . Nu te ingrijora in privinta zilei de maine. Grija , problema , anxietatea arata un lucru simplu , ca nu traiesti corect , ca viata ta nu este inca o celebrare, un dans, o festivitate. De acolo rezulta toate problemele.”Osho

IMBRATISAREA SI ZAMBETUL… “HAINA” SUFLETULUI

Râsul e ca ştergătorul de parbriz: nu opreşte ploaia, dar iţi permite să iţi vezi de drum. (Jeanne Wasbro)

Cum nimic nu este la voia intamplarii, nici zambetul nu apare deloc intamplator pe chipul nostru, el apare in a reda frumusetea sufletului nostru sau a celui care este in fata noastra. Un proverb elin spune ca, “frumusetea se afla in ochii privitorului”, asa este si cu zambetul, atunci cand pe chip apare zambetul ochii stralucesc.
Exista rautate, exista invidie, exista etichete, oameni care isi murdaresc sufletul etichetand pe alti, dar exista si reversul , exista bunatate, exista gingasie, exista blandete, empatie, curaj , exista hrana pentru suflet si aceasta hrana poarta numele de iubire.
Rautatea o gasim la fiecare colt , o intalnim in fiecare cuvant spus dupa un episod mai putin placut intr-o relatie sau pur si simplu intr-o conversatie, nu este dificil sa o expunem asupra celuilalt, dar nu acelasi lucru putem sa spunem despre iubire, desi ea exista si este hrana datorita caruia noi ne trezim zilnic si spunem “Buna dimineata”, numai omul incercat, numai omul in durere , face apel la iubirea din interiorul lui, cel fericit uita din pacate deseori ca este bine tot datorita iubirii- hranei pentru suflet.

Un gest atat de simplu precum este un zambet si o imbratisare uneori poate sa faca din ceea mai intunecata zi, lumina, pentru ca zambetul si imbratisarea vin din suflet, unde este lumina, credinta si pace, chiar si in cele mai imvolburate clipe din viata noastra, acolo undeva intr-un loc, gasim clipa de lumina si credinta ca totul o sa fie bine.

Imi doresc ca in aceasta perioada speciala sa va lasati purtati de magia momentului, sa vedeti dincolo de aparente si sa intelegeti cu totii ca nu exista frumusete vesnica exterioara , daca nu exista frumusetea sufletului. Nu exista iubire daruita, daca nu stii sa te bucuri de darurile primite de la Divinitate si astepti darurile materiale. Nimic din ceea ce primesti material nu o sa iti imbrace sufletul, daca nu stii sa apreciezi si partea spirituala acelui dar primit.
Revin cu aceeasi intrebare cate imbratisari oferim zilnic, cate zambete sincere daruim celui care ne priveste? Oare stim sa ne hranim sufletul asa cum hranim organismul? Daca am hrani sufletul cu o jumatate din ceea ce oferim ca hrana organismului, cu siguranta nu am mai suferi de depresie, instabilitate emotionala si alte boli care de fapt sunt boli ale sufletului si nu ale organismului desi incercam sa le stopam cu medicamente, medicamentele fiind doar efectul placebo, iubirea, daruirea, iertarea fiind cele mai de pret “medicamente” pentru suflet, dar si pentru organism.

“Un om care rade din tot sufletul e bun. Rasul e cel mai sigur examen al sufletului omenesc. Niciodata firea omului nu se dezvaluie mai deplin ca atunci cand omul rade. Uneori e foarte greu sa dibuiesti caracterul a cate unui om, dar e de ajuns sa-l surprinzi o singura data razand sincer si brusc si atunci carcaterul lui iti apare ca lumina zilei”

Va imbratisez cu drag.

Autor: http://ultrapsihologie.ro/echipa/psiholog-alexandra-ababi/

Psiholog Alexandra Ababi

Credit Photo: Pixabay

Citit,editat si publicat de Radu Leca

Autism

Autism

Autism

Revista online de Psihologie | Mediere | Coaching

Promovam GRATUIT, psihologi, mediatori, coachi. Articole de psihologie, mediere si coaching in format text si audio. Contact: 0741.101.881. Radu Leca.

psiholog,mediator,coach